Hej! Vill du ha tips om vilken ny tv-serie som är hetast på Cmore? Eller vilka filmpremiärer på Netflix du inte får missa? Från och med nu kommer vi på M3.se i samarbete med Stream Sverige ​att växla upp bevakningen ordentligt på området film-streaming med dagliga nyheter, recensioner och tips – och intervjuer med intressanta personer i branschen.

// Mikael Lindkvist, chefredaktör, M3.se.

Titel: Ash vs Evil Dead
Premiär: 31 oktober 2015
Finns på: C More

Det är 28 år sedan Ash Williams packade bilen med vänner från Michigan State-universitetet och satte kurs mot en enslig stuga någonstans i Tennessee. Det känns som en livstid sedan han och resten av gruppen upptäckte källaren under huset och hittade den förhäxade boken Necronomicon Ex Mortis och lockade fram all världens demoner, för att därefter bli totalt uppslukade av mörkrets krafter. Bara den dumdristige och halvdryge Ash, som skar handen av sig själv och skickade ondskans lakejer på flykt med en röd motorsåg fastspänd på sin blodiga armstump, klarade sig helskinnad från den fallfärdiga trähuset.

Ash vs Evil Dead

Nu, många år senare, har Ash inte kommit ett enda dugg längre. Trähuset har bytts ut mot Mossy Haven Trailer Park och berättelsen om hur han miste sin hand har ändrats till en hjältehistoria som både rymmer små barn och ett mullrande godståg, men losermentaliteten är intakt. Den får dessutom fritt spelrum en särskilt våt afton när han hög på cannabis och med en nästan sjuklig strävan att imponera på en kvinna, väljer att läsa högt från boken och därmed startar en lavin av nya Deadite-angrepp.

Ash vs Evil Dead är i blodig toppform från den allra första bildrutan. Sam Raimi, som har regisserat premiäravsnittet, utnyttjar alla filmens kännetecken för att transportera oss direkt tillbaka till de gyllene rysartiderna. Småsaker, som till exempel en enkel scen där Ash går lös på en porslinsdocka med ett par trädgårdskrukor, skulle lätt ha kunnat göras bättre framför datorn, men Raimi använder sig fortfarande främst av gammeldags special effects-arbete och litervis av teaterblod, vilket gör serien till ett nöje att titta på för varje fan som har längtat efter mer från temaet bakom bland annat Evil Dead 2 och Army of Darkness.

Ash vs Evil Dead

Men allt detta hade inte varit mycket värt om Comic Con-favoriten Bruce Campbell hade förlorat gnistan. Utan den hängivna knäppskallen Ash Williams, som fyrar av oneliners, svänger runt den brummande motorsågen och blåser huvudet av väsande Deadites med en hagelbössa, skulle de tio 30-minutersavsnitten bli plågsamma att sitta igenom. Campbell har dock tagit sitt A-game till stan och flankerad av de två unga Value Stop-medarbetarna Pablo (Ray Santiago) och Kelly (Dana DeLorenzo) får Evil Dead-mytologin fler perspektiv och mer djup.

Det är också fallet för den parallella historien om polisen Amanda Fisher (Jill Marie Jones) som vid en helt vanligt utryckning finner sig stå ansikte mot ansikte med några av mörkrets demoner och därför blir tvungen att döda sin besatta kollega. Det gör att hon långsamt dras in i den skuggvärld som Ash i åratal varit del av, och Fisher fungerar därför bra som den ovana tittarens entrébiljett till den splatterhumoristiska serien.

Ash vs Evil Dead

Var Ash vs Evil Dead ska ta vägen härifrån är dock lite svårt att se. Premiäravsnittet har ett helt fantastiskt högt tempo och i stort sett varenda scen bygger på en skön blandning av komik, action och hinkar med blod, men historiens ramverk är lite yvigt och osammanhängande. Där är något om en expert som kanske kan hjälpa Ash med Necronomicon Ex Mortis, lite om polisen Fisher och hennes möte med gåtfulla Ruby (Lucy Lawless) samt hänvisningar till Pablos far som uppenbarligen var en fritidsshaman.

Förhoppningsvis utvecklas inte serien till en slags roadmovie i stil med Supernatural, där den djupare berättelsen får stå tillbaka för veckans monster och problem. Det skulle vara lätt att låta Ash och kompani fräsa runt Amerika i jakten på Deadites, men det skulle också bli en smula enformigt och stillastående.

Att Sam Raimi bara sitter i regissörsstolen för premiäravsnittet av Ash vs Evil Dead är inte ovanligt i seriesammanhang, men det kan visa sig påverka ton och tempo allt eftersom projektet framskrider. Tills vidare är serien dock ett väl fungerande kabinett av splatterhumor och feta oneliners. Groovy.

Betyg 8 av 10Betyg 8 av 10

Fakta

Den ursprungliga Evil Dead-filmen, som spelades in i sommarstuga under ett par månader, hade en budget på 375 000 dollar. Skräckfilmen drog in mer än 11 miljoner på biograferna och VHS och gav därmed Sam Raimi möjlighet att spela in en film till med bättre effekter och lite djupare historia. Evil Dead 2 är, mer eller mindre, en tjusigare remake av The Evil Dead. Raimi har också gjort en tredje film i serien med titeln Army of Darkness. Den kom 1992.