Det var nästan ett år sedan vi testade den senaste generationen Nissan Navara och vi konstaterade då att den bjöd på riktigt bra komfort och en hel del smarta funktioner. Sedan dess har vi testat de flesta konkurrentmodeller i samma segment, Ford Ranger Wildtrak, Mitsubushi L200, Toyota Hilux och VW Amarok. Nu släpper Nissan en specialversion av Navara under benämningen Trek-1°, som säljs i cirka 300 exemplar i Sverige, och vi har testat den under en vecka.

Nissan Navara Trek

Smidig lastavdelare

Trek-modellen bygger på Navara i Tekna-utförande, det vill säga högsta utrustningsnivån. Här återfinns bland annat led-strålkastare, kameror runt om hela bilden för birds eye-perspektiv och parkeringssensorer bak. Helt okej utrustningsnivå jämfört med äldre pickuper, men både Amarok och Ford Ranger erbjuder ännu mer. Nya Navara Trek-1° erbjuder dock lite extra externa tillval. På en ny läcker flakbåge sitter två led-lampor och ett flaklock kommer förmonterat på bilen. Dessutom får vi en smidig lastavdelare färdigmonterad, en lösning som du kan skjuta framåt och bakåt efter behov då de nyttjar sidoskenorna på flaket. Smart!

Andra nyheter med Trek-1°-versionen är svarta 18-tumsfälgar som bidrar till den nya bilens lite tuffare utseende, och att soltak finns (går även att få som tillval i Teknautförandet). I övrigt är det samma motor och funktioner som vi känner igen sedan förra testbilen vi hade inne. De nya led-lamporna på takbågen lyser upp ordentligt mörka höstkvällar, framför allt rakt fram. Räkna med att du blir lite bländad av reflexerna från vägskyltarna. Vi tycker inte att de bidrar till högre vindbrus trots placeringen, vilket är positivt.

Nissan Navara Trek


Bekväm men lite klen

Navara Trek-1° är en bekväm bil att köra, även om motorn är lite i klenaste laget. Framför allt efter att ha kört VW Amarok i 3-litersversion, en bil som är betydligt piggare. Det som framför allt talar för Nissan är komforten med denM3 rekommenderar modernare fjädringen baktill, och de smidiga kamerorna runt om som underlättar parkering enormt. Nissan Navara, Ford Ranger och Toyota Hilux ligger väldigt lika försäljningsmässigt i Sverige, efter VW Amarok som är överlägsen etta, och konkurrensen på pickis-sidan är numera benhård.

Den nya Trek-1°-versionen lär nog inte förändra läget, men om du föredrar att köpa en lite tuffare Navara än standardmodellen och gillar lösningen med flaklock är den här nya bilen absolut intressant. I övrigt är det fortfarande samma betyg och omdöme som gäller som vid vårt senaste test, och som du hittar på nästa sida.

Fakta Nissan Navara Trek-1°

Tillverkare: Nissan
Motor: Fyrcylindrig diesel, dubbelturbo, 2,3 liter
Effekt: 190hk
Vridmoment: 450Nm
Kraftöverföring: Sjustegad automat, fyrhjulsdrift
0-100km/h: 10,8 sekunder
Förbrukning enl. tillverkaren: 0,7 liter/mil, blandad körning
Nybilsgaranti: Fem år
Rostskyddsgaranti: Tolv år
Tjänstevikt: 2101 kg
Släpvagnsvikt: 3500 kg
Extrautrustning: Led-lampor, flaklock, flagbåde, lastavdelare, 18-tums fälgar
Pris: 319 900 kr exklusive moms

plus

Komforten
Kamerasystemet
Grym framkomlighet

minus

Något hög bränsleförbrukning
Saknar vissa säkerhetsfunktioner

Betyg 4 av 5