Moov Now är uppföljaren till Moov, och skiljer sig lite från andra fitnessarmband. De flesta konkurrenterna fokuserar på stegräkning, men Moov Now vill verkligen hjälpa dig träna. Det är nästan som att de lagt till stegräkningen för att det är en funktion som användarna förväntar sig.

Moov Now
Moov Now kommer med två armband.

Smidig start

Du behöver en app för att Moov Now ska fungera. Appen, som finns till Iphone samt Android, är enkel men funktionell. Uppsättningen av din Moov Now är föredömligt enkel, något som är viktigt eftersom varje träningspass inleds med att du synkar enheten.

Själva Moov Now-enheten är i själva verket en liten bricka (vit, blå, röd, eller svart) som bor i ett gummiarmband. Två armband i olika storlekar medföljer, vilket är relevant, därför även om din Moov Now spenderar merparten av sin tid på handleden, så kräver vissa träningspass att du ska ha den på fotleden.

Moov Now
Boxning kräver två Moov Now.

Brickan har en knapp på sidan som får den att blinka. Ett tryck på själva brickan synkroniserar den med appen, vilket är lätt att göra genom tunnare kläder med - lämpligt för träning således. Strömmen kommer för övrigt från ett klockbatteri, vilket betyder att du kan vänta dig månaders batteritid. Trevligt, men kom ihåg att ha ett extra hemma, eftersom klockbatterier inte är laddningsbara.

Moov Now sitter bra, gummiarmbanden är mjuka och släpper igenom gott om luft. Enda nackdelen är att de är lite krångliga att ta på sig, fästet är två piggar som ska in i hål, och ibland lossnar det eftersom det kan fastna i kläder eller annat. Inget jätteproblem, men väl irriterande.

Träningen i centrum

Tanken med Moov Now är att du ska starta ett träningsprogram och sedan lyssna på din personliga tränare. Det betyder att du behöver din telefon, helst med hörlurar men en del träningsprogram passar bättre med bara högtalare. Medan du kör dina träningsprogram kan du lyssna på musik (ja, Spotify fungerar). När tränarrösten har något att säga så sänks musiken bara.

Moov Now
Jodå, det går även att hålla koll på vardagsmotionen.

Träningen fungerar som så att du får instruktioner, och sedan information, uppmuntrande tillrop, och resultat, medan du utför dina övningar. Träningsprogrammen har alla olika mål, som att orka springa längre exempelvis. Gång- och löpträning är överrepresenterat, medan cykling, simning, och enklare styrketräning (utan vikter) har mer grundläggande träningsprogram. Fler program ska komma sägs det, men just nu är det lite tunt på vissa fronter.

Med det sagt, träningshjälpen fungerar förvånansvärt bra. Du får värdefull information om att du inte håller tempot som behövs för att nå ditt mål, exempelvis, vilket är väldigt bra. Dessutom blir träningen hårdare allt eftersom du klarar mål, och därmed blir det lite som en monoton och väldigt fåordig personlig tränare.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning