Stora förändringar att vänta
Men Alexander Ståhle är ändå övertygad om att det kommer hända stora saker på området. Bland annat förklarar han att behovet av att själv äga en bil drastiskt lär minska i takt med att vi får mer avancerad teknik i våra städer, vilket i sig lär leda till omfattande förändringar. Framöver ser han nämligen en stad där självkörande fordon av olika slag är en självklarhet i stadsbilden.
– Det kommer gå att beställa en bil på samma sätt som man beställer en Ubertaxi i dag. Det blir en otrolig revolution. Och om alla bilar dessutom är självkörande kommer man kunna ta bort 90 procent av alla fordon. Då försvinner behovet av parkeringsplatser, och vi kommer på så sätt få mer yta över till annat. I dag står en genomsnittlig bil still 96 procent av sin livstid, det är ett extremt dålig sätt att äga bil.

Fördelarna med en taxiflotta bestående av självkörande bilar är enligt Alexander Ståhle många. Framför allt kommer det gå snabbare att ta sig fram – och eftersom opålitliga människor inte sitter bakom ratten kommer antalet olyckor vara betydligt färre.
– Det är rimligt att tänka sig att framtidens fordon är bättre på att prata med varandra. Om varje enhet vet hur trafiksituationen ser ut vid en given tidpunkt kommer man kunna optimera framkomligheten med snabba beräkningar. Om det är kö på Essingeleden i Stockholm försvinner kön om trafikkapaciteten sänks med bara fem, tio procent. Det lär en självkörande bil snabbt kunna räkna ut, säger Alexander Ståhle.
Han fortsätter:
– Jag var i New York nyligen och då passade jag på att testa Uber Pool (Ubers samåkningstjänst). Systemet räknade ut att jag skulle åka från punkt A till punkt B och att en annan passagerare som skulle vidare kunde följa med på samma rutt. Om tusentals taxibilar gör så hela tiden har man ganska snabbt halverat antalet taxiresor.