Även MMI-systemet, det vill säga avdelningen för kommunikation och underhållning innehåller det mesta som går att uppbringa i dagsläget, och allt presenteras på den 7 tum stora skärmen på mittkonsolen. Med Audi Connect är bilen, om du så väljer, konstant uppkopplad med information, i form av exempelvis konstant uppdaterad trafikinformation och tillgång till en rad andra olika onlinetjänster. Menysystemet är intuitivt och väldigt logiskt uppbyggt vilket gör handhavandet enkelt att lära sig. Inom ett par dagar är du en fullfjädrad MMI-förare, vi lovar! Är du ute efter Android Auto eller Apples Carplay kan vi meddela att nya A4 är förberedd även för dessa tjänster.

Nya Audi A4
För 13 900 kronor kan du välja till Audi Tablet med antireflexbehandlad 10,1"-pekskärm, HD-upplösning med 1.920 x 1.200 pixlar. Audi Tablet är medtagbar och kan alltså användas även utanför bilen. Ett separat test av Audi tablet kan du läsa om på M3 inom kort.

Ljudsystemet från B&O med så kallat 3D-ljud är något Audi själva är mäkta stolta över och gärna höjer till skyarna så fort tillfälle ges. Och visst låter det bra, men i ärlighetens namn handlar det om en surround-lösning om än i lite exklusivare förpackning. Inställningsmöjligheterna är flera, och att enkelt kunna hitta ett optimalt och individuellt anpassat ljud för just dig är onekligen trevligt. Ska vi gnälla lite hade vi förväntat oss mer av basen som inte når upp (eller ner) till mellanregistrets och diskantens oklanderliga prestanda.

Bästa totalupplevelsen på länge

Även om vi har fastslagit att det är få, om ens någon i klassen som kan mäta sig med nya A4:an när det gäller teknik i form av förarhjälpmedel, säkerhetslösningar och kvalitetskänslan inne i kupén, står detta sig ganska slätt om själva körupplevelsen inte når upp till samma standard. Men det gör den. Testbilen är bestyckad med en tvåliters TFSI på 252 hästkrafter som passar bilen perfekt, och trots imponerande prestanda (0–110 km/h på 5,8 sekunder) går den relativt snålt. Tillverkarens egna bränsleuppgifter på runt 6 liter per 100 km kommer vi inte i närheten av, men en bra bil under litern (cirka 0,8) är ändå klart godkänt. Styrningen är riktigt behaglig och exakt med lagom avvägning, även i dynamiskt läge. Vi hade turen att få lite snö i Stockholm under provkörningen och bilens fyrhjulsdrift fick chansen att bekänna färg. Vi upplevde inga som helst tendenser till understyrning och greppet är fantastiskt på kurviga vägar. Underhållande är bara förnamnet och med antisladd- och antispinnsystemet urkopplat är det svårt att hålla sig för ett lustfyllt skratt. Men det som imponerar mest på oss är varken prestanda eller spännande teknik, utan den sammantaget näst intill fulländade komforten. Maken till ljudisolering har vi inte stött på i klassen tidigare. Det är så tyst inne i kupén, vindbrus eller vägljud utestängs nästan helt och motorljudet gör sig bara påmint vid kraftig acceleration, och fjädringen är perfekt avvägd. Mästerligt, helt enkelt!