Uppdaterad 1 september 2017

På andra sidan Atlanten är pickuper väldigt vanliga men här hemma i Sverige är det få privatpersoner som kör den här typen av bil. Och i ärlighetens namn är det inte speciellt bekvämt att sitta och långköra med familjen i en pickup, eller att hitta en parkeringsplats inne i stan. Men det finns många tillfällen då det är oerhört bekvämt med ett rejält flak, och medan en liten crossover får kämpa sig fram på oplogade vägar tar sig pickisen fram i de flesta situationer. Och nu börjar tillverkarna även att komma ifatt med den tekniska utvecklingen, här har det under lång tid nästan stått stilla.

l200

Utvändigt skiljer sig inte nya L200 jättemycket från föregående modell, men låt inte skenet bedra dig. Bilen har fått en hel ny motor och drivlina och på säkerhetssidan har det hänt en hel del. Numera finns här 7 krockkuddar, släpstabilisering, filbytesvarnare och en skarp och fin backkamera som kommer väl tillpass i en sådan här bil. Stolarna är helt nya och komforten är helt klart bättre än i gamla L200, även om det är en bit kvar till personbilsklass. Framför allt i baksätet.Jämfört med Nissan Navara, Toyota Hilux, Ford Ranger och Volkswagen Amarok förlorar L200:an på komfortpunkten. Endast den betydligt dyrare Isuzu D-Max spelar i samma liga.

Mitsubishi har skalat av en hel del vikt på bilen (150 kilo), vilket gör att man kunnat få ned bränsleförbrukningen en del. Men det är fortfarande gamla hederliga bladfjädrar i rambygget. Dieselmotorn i testbilen levererar 181 hästar och kraften räcker till men bilen är givetvis inte lika kul att köra på motorvägen som när vi håller oss på skogsvägar.

Sammanfattning

Nya L200 ser inte ut att skilja sig så mycket från föregångaren, men här finns en hel del nyheter. En del tekniska finesser som backkamera och pekskärm har hittat in i bilen samtidigt som lastutrymmet förbättrats och den nya lättare motorn ger bra köregenskaper. Det här är en helt okej pickup för dig som är ute efter en prisvärd bil med låg bränsleförbrukning, men den har fått tuffare konkurrens det senaste året från flera håll.

Prisvärd
Backkamera, pekskärm och bluetoothstereo
Bra framkomlighet

Tråkig interiör
En bit kvar till personbilskomfort
Trist MMI

Fakta Mitsubishi L200

Typ: Pickup                      
Pris från: 321 125 kronor
Testbilens pris: 346 125 kr                                                                                  
Motor: 4-cylindrig dieselmotor, 2 442 cc, 181 hk/430 Nm
Kraftöverföring: 4-hjulsdrift, automat                     
Prestanda: 0-100 km/h, 11,5 sek. Toppfart 179 km/h                                    
Förbrukning (Enl. tillverkaren.) 7,2 l/100 km        
CO2-utsläpp: 189 CO2(g/km)                                  
Axelavstånd: 300 cm
Mått: längd 529 cm, bredd 182 cm, höjd 178 cm
Tjänstevikt: 2 029 kg, släpvagnsvikt 3 100 kg
Bränsletank 75 liter       

Betyg 8 av 10