Vi slås direkt av den trevliga inredningen inne i kupén, materialvalen känns genomtänkta och känslan i reglage och knappar är hög. Stolskomforten lämnar lite att önska med flera olika inställningsmöjligheter, både längs med och på bredden. Det går att få sidostödet att krama åt ordentligt, vilket gör dem sportstolsliknande. Lårstödet är riktigt bra och dessutom finns massagefunktion, något som inte tillhör vanligheten i klassen. Och än bättre, framsätena är även ventilerade, guld värt varma sommardagar. För de lite kylslagna dagarna finns även rattvärme, en funktion som faktiskt saknas i betydligt finare och dyrare konkurrenter.

Missa inte: Här är nya tekniktunga Volvo V90

Opel Astra
Interiören i nya Opel Astra är riktigt trevlig och genomtänkt.

Carplay men inte Android

Skärmen (8 tum om du valt Navi 900, annars 7 tum) på mittkonsolen är tryckkänslig och reaktionssnabb och menysystemet är enkelt att navigera i. Men att kalla det snyggt är ta i, här finns en del att jobba med. Precis under skärmen sitter ett par knappar för snabbåtkomst till vissa funktioner, en ”hem”-knapp som tar dig till huvudmenyn, samt val för radio, media och för att stega bakåt. Här hade vi föredragit snabbåtkomst även för navigation, även om det går relativt snabbt att komma åt funktionen i huvudmenyn. Bluetooth för sammankoppling med din telefon är standard, i modellerna Enjoy och Dynamic finns även Apple Carplay men inte Android auto av någon märklig anledning.

Missa inte: Heta lyxåket – ett tekniskt underverk