Oculus Rift

Två årtionden efter att Sega och Nintendo misslyckades med att popularisera virtual reality i tv-spel och en lång period då inga seriösa försök att skapa vr-teknik för konsumenter såg någon större spridning, ser det ut som att vi till slut står på tröskeln till att öppna en ny värld.

Det kan vi tacka Palmer Luckey för.

Missa inte: Allt du behöver veta om vr-tekniken

Luckey är en vr-entusiast som 2011 byggde en prototyp av ett vr-headset med modern teknik som övervinner alla problem som tidigare produkter har lidit av – låg kontrast, hög fördröjning och smalt synfält. 10 månader senare var prototypen, som nu hade namnet Rift, så bra att han tänkte dra igång en Kickstarter-kampanj för att finansiera ett gör-det-själv-paket för andra entusiaster. John Carmack upptäckte Luckeys prototyp, fick ett exemplar som han visade upp på E3 i Los Angeles, och resten är historia.

2012 betalade Facebook 2 miljarder dollar för Luckeys företag Oculus VR, och flera konkurrenter har kastat sig in i utveckling av vr-headset, med HTC och Valve i spetsen med Vive.

Oculus Rift

Vad är Oculus Rift?

Oculus Rift är ett virtual reality-headset – ett par helslutna ”glasögon” med varsin skärm för varje öga som tillsammans med en kraftfull dator visar tredimensionella bilder med hjälp av stereoskopi.

Headsetet har en uppsättning rörelsesensorer som tillsammans går under namnet Adjacent Reality Tracker och har en uppdateringsfrekvens på 1 000 hertz för att minimera tiden mellan rörelse och den efterföljande rörelsen på skärmen. Genom att kombinera gyroskop, accelerometrar och magnetometrar kan Rift avgöra åt vilket håll du tittar utan några förskjutningar i olika riktningar.

Missa inte: Därför kommer vr förändra teknikvärlden för all framtid

I den slutgiltiga versionen av Oculus Rift som nu snart ska börja säljas sitter två skärmar med 1080x1200 pixlars upplösning var, 90 hertz uppdateringsfrekvens och 110 graders synfält. Linserna som omvandlar bilden till två cirklar för att matcha hur våra ögon fungerar kan justeras i sidled och djup för att passa många olika ansiktsformer och så att användare men glasögon kan använda dessa.

Till skillnad från uppstickaren HTC Vive som också släpps snart har Oculus Rift inbyggd hörlurar med 3d-effekter från Realspace 3d Audio.

360-graders positionsspårning med Constellation

Constellation är Oculus namn för ett system för att spåra var användaren befinner sig. En uppsättning infraröda lysdioder jobbar med Rift för att placera din position och riktning mer exakt i rummet. Du kan ställa sensorn på ett bord framför dig medan du spelar, hänga den på väggen eller skruva fast den på ett kamerastativ.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning