Quantum Break har hel mycket att leva upp till, inte minst med tanke på finska Remedys fenomenala arv. Det är lätt hänt att på förhand dra paralleller till studions genombrott – Max Payne. Dels får vår huvudprotagonist Jack Joyce superkrafter som kan liknas vid ”bullet time”, segmentet från Max Payne där tiden saktas ned, och dels bjuds vi på ett historierikt actionröj i tredjepersonsperspektiv.
Missa inte: Nya The Legend of Zelda - en riktig actionfest!
Vid en första anblick känns bakgrundshistorien däremot inte särskilt originell. I rollen som Jack Joyce återvänder du till din hemstad efter en inbjudan från barndomsvännen tillika multimiljonären Paul Serene. Inviten avser avtäckandet av ett hemligt projekt som kan förändra världen och vårt sätt att betrakta tiden. Men något går fruktansvärt snett och olyckan är ett faktum – tidsrymden blir söndertrasslad. Följden blir att delar av miljön blir förvridna, vissa delar hamnar till och med i någon sorts tidsloop. Som om det inte vore nog får både Jack och Paul nyvunna, oönskade krafter som på olika sätt kan påverka och manipulera tiden. När din forne vän dessutom tänker använda krafterna för egen vinning trots att det i slutändan leder till världens undergång börjar kampen mot klockan.

Bullet Time 2.0
När vi väl kastas in i äventyret möts vi av det något cementerade ”ducka och skjut”-mekaniken actiongenren är så känd för, men ackompanjerat av Jacks nya superkrafter förmedlar det ändå en säregen tvist på konceptet. ”Time Vision” är ditt sedvanliga planeringsverktyg – genom ett enkelt knapptryck visas omgivningen i gråskala samtidigt som fiender och ledtrådar pekas ut i en illröd ton. Inget revolutionerande i sig men kommer senare i spelet visa sig ovärderligt, exempelvis när fienderna droppar in i omgångar.
Betydligt finurligare är ”Time Stop”, en slags kondenserad bubbla som saktar ned allt som befinner sig inom radien. Det fiffiga i sammanhanget är att du inte bara kan hejda diverse antagonister med den, utan även dina pistolskott. När tiden runt bubblan väl återgår till det normala utmynnar dina enstaka skott ut i en mindre explosion.
I det något defensiva artilleriet hittar vi först ”Time Shield”, en skyddande sköld bäst sparad till kniviga situationer där du attackeras från olika håll. ”Time Dodge” ger dig i sin tur möjligheten att teleportera dig en bit bort från all action. Kombinerat med tidigare nämnda sköld finns det alltid ett sätt att tillfälligt undgå striderna till förmån för återhämtning. Men bara om du sparat på krafterna vill säga. Här ges det inte fritt rum att använda krafterna vilt – varje enskild egenskap har nämligen en liten mätare som måste fyllas på efter användning. Begränsningarna har dock positiv effekt, du kommer självmant att experimentera med olika kombinationer tills du hittar en egen spelstil. Givetvis går förmågorna att uppgradera vartefter spelet fortgår och du presenteras även för andra krafter att använda utanför striderna, men att avslöja allt tar bort hälften av det roliga i Quantum Break.
