När Ratchet & Clank år 2002 gjorde entré på Playstation 2 blev det omedelbar succé. Spelet sålde i över 3,5 miljoner exemplar och prisades av kritikerna för sin häpnadsväckande grafik, sina dynamiska världar och en vansinnig arsenal med roliga vapen. Sedan dess har hjälteduons interplanetära äventyr skildrats i dryga dussinet efterföljare och spin-offs. De senare med ett högst varierat mottagande hos spelpubliken, ska tillstyrkas.

Fjorton år efter debuten väljer Insomniac Games att släppa en så kallad nytolkning av originalet, och det i samband med den animerade långfilm som går upp på bioduken senare i april. Ratchet & Clank anno 2016 innehåller mycket nytt avseende handling, spelmoment och inte minst uppdaterad HD-grafik. Med lite god vilja skulle man nästan kunna se omstarten som ett helt nytt spel.

Ratchet & Clank

Och vilket spel, sedan. Snabbt kastas vi in i ett färgsprakande, högoktanigt äventyr av galaktiska proportioner. Karaktärerna, de nya scenerna och storyelementen har en mer kraftig dragning åt det filmiska än någonsin, och driver skickligt på handlingen i ett barnvänligt "alla talar svenska"-format. Det faktum att flera Ratchet & Clank-spel dubbats till svenska har tidigare väckt irritation bland inbitna gamers.

Visst tar det ett tag innan man slutar haja till vid repliker som "Tjenare kompis" och "Gryyyymt" – men faktum är att de svenska röstskådespelarna gör ett riktigt vasst jobb. Endast vid en handfull tillfällen hoppar vi till av tokiga direktöversättningar. De som absolut inte står ut med ordvitsar på modersmålet har ingen möjlighet att ändra text och tal i själva spelet – utan måste slå om sina globala Playstation 4-inställningar. Ett mindre problem, enligt oss.

Ratchet & Clank

Lägger vi språkfrustrationen åt sidan möts vi i stället av en helgjuten, ögonbedövande vacker spelupplevelse som är svår att anmärka på. Kamera och kontroller sitter äntligen som berget, actionsekvenserna flyter på utan minsta friktion och de många (flera nya) planeterna är spännande att utforska för att hitta samlarobjekt i form av guldmuttrar och holo-kort. Det är precis lika roligt som tidigare att förvandla elaka robotsoldater till får och få slemmiga aliens att dansa disco innan man golvar dem med en välplacerad handgranat. Humorn har alltid varit ett viktigt inslag i Ratchet & Clank-serien, och när man frustar till rör det sig om en 50/50-fördelning mellan genuin uppskattning och ren irritation över skämtens uselhet.

Ja, Ratchet & Clank är ett barnsligt spel i allra högsta grad. Oftast är det en positiv grej, men medför ändå att saker och ting kan kännas lite platta ibland. Ingen dör på riktigt och dialogen blir lite väl banal på sina ställen. Ibland kan även karaktärernas bekymmer, problem och drivkrafter framstå som något triviala – trots att spelets yttersta mål är att rädda hela galaxen från förstörelse.

Ratchet & Clank

Att målgruppen till största delen utgörs av barn behöver inte hindra problematiserande och dramatik av ett mer allvarligt slag, nu när Insomniac ändå passar på att lägga in nya element i handlingen. Skrapar vi på spelets sinnessjukt välpolerade yta blir vi även något besvikna på det futtiga antalet sidouppgifter som finns att åta sig på respektive planet. Även om det är kul att leta grejer skulle vi inte säga nej till fler utmaningar i likhet med det lysande hoverboard-racet.