I kontrast mot sitt innehåll är HBO Nordic fortfarande en katastrof sett ur användarperspektiv. Det blev smärtsamt uppenbart när ett stort antal svenskar under måndagkvällen gjorde sitt bästa för att få en skymt av säsongspremiären av Game of Thrones.

Många misslyckades. Appkaos, bufferhjul och videokvalitet likt en handkamerainspelad bootleg från 1998 sköt snabbt stämningen i sank på HBO Nordics svenska Facebooksida. Samma plats där man i veckor ägnat sig åt att bygga upp hajpen inför det som komma skulle. När det väl gällde lyste HBO med sin frånvaro i kommentarsfälten – ingen fanns på plats för att bemöta kritiken och användarnas frustrerade rop på hjälp.

Först sent på kvällen, när folk antingen gett upp eller lidit sig igenom det sönderhackade avsnittet, kom äntligen ett livstecken. Det lät ungefär så här:

”Vissa användare upplever för närvarande långa svarstider på grund av hög belastning. Vi hoppas att de påverkade får tjänsten att fungera med full kapacitet så snart som möjligt”

Bra att ni håller tummarna, i alla fall!

Att 2016 inte kunna leverera en betal-streamingtjänst som pallar trycket är illa nog. Att sticka huvudet i sanden inför användarnas raseri är ännu värre. Det kanske bör tilläggas att HBO Nordic är långt ifrån ensamma om prestandaproblem i samband med större sändningar, men till skillnad från t.ex Viaplay (där Zlatans Champions League-matcher varit vårens irritationsmoment) driver man ingen aktiv, offentlig dialog med sina betalande kunder kring problemen som uppstår.

Vi har redan kunnat konstatera att HBO Nordic ligger långt efter konkurrenter som Netflix rent tekniskt, med mängder av irriterande problem och småfel kring sina olika appar och funktioner. Men en havererad säsongspremiär i stil med det som skedde igår hoppas jag att vi aldrig får uppleva igen.