Få utvecklare har väl hyllats lika mycket de senaste åren som Naughty Dog. Från att ha varit en trogen leverantör av stabila plattformsspel till Playstation och Playstation 2 slog studion genom med dunder och brak efter Uncharted. Sedan dess har man vid varje ny lansering höjt ribban. Om man inte öst på med fläskigare explosioner (Uncharted 2) har det handlat om försök att skildra undergången (The Last of Us). Och även om de Michael Bay-liknelserna som Naughty Dog får höra med jämna mellanrum knappast är obefogade får man nog vara bra ignorant för att inte se vilken påverkan studion har haft på dagens spelklimat.
Bort från allvaret
Samtidigt är det med viss oro vi har väntat in Uncharted 4: A Thief’s End. Dels var Uncharted 3 något av en besvikelse, dels tog man med The Last of Us ett stort steg bort från den lättsamma tonen för att istället berätta en lika allvarlig som mörk historia. Uncharted har aldrig handlat om att försöka röra oss till tårar. Här har fokus istället varit på Nathan Drake, och hans skattresor till mer eller mindre exotiska platser runt om i världen. Bakgrundshistorien har visserligen funnits där, tillsammans med en rad välskrivna karaktärer, men den har alltid placerats i andra hand.
Så frågan är alltså: går det att göra så mycket mer med den här serien som inte har gjorts?
