För många racingfans kommer våren 1998 alltid att vara speciell. Innan dess hade racingspel bjudit på ett dussintal bilmodeller och lika många banor, men så kom Sony och skakade om hela genren med Gran Turismo. Med en nätt liten summa på kontot skulle en bättre begagnad skruttbil införskaffas; en bil som sedan skulle användas för att vinna tävlingar, samla prispengar och köpa en bättre bil – och så vidare. Om du längtar efter samma upplevelse på Playstation 4 är Gran Turismo Sport helt fel spel för dig.

GTS bild 1

Skicklighet före bilsamlande

Till skillnad från seriens tidigare delar är Gran Turismo Sport inte lika inriktat på att samla prispengar till nya bilar och uppgraderingar. I stället väntar en enspelarkampanj som består av en stor mängd fristående utmaningar, uppdelade i tre kategorier. Först ut är de lika klassiska som avskydda körlektionerna. Denna gång är de lyckligtvis helt valfria, vilket gör det en gnutta roligare att lära sig bromspunkter, racinglinjer, hantera över- och understyrning med mera.

Den klart roligaste delen av enspelarkampanjen hittas i utmaningsläget. Där väntar totalt 64 uppgifter som varierar mellan att välta koner, nå en viss hastighet, köra om ett antal bilar – eller bara komma först i mål. Att jaga nya rekord i dessa uppdrag, eller att ens klara av dem, är både utmanande och beroendeframkallande – vilket gör det svårt att ge upp innan en guldmedalj är vunnen. Eftersom varje försök belönas med framsteg av olika slag känns upprepade försök aldrig som bortslösad tid.

Slutligen hittas ett spelläge där spelets alla banor är uppdelade i ett antal passager. Det ger en perfekt möjlighet att öva på specifika kurvor upprepade gånger. Även om snabba tider belönas med både pengar och bilar ska detta spelläge snarare ses som ett verktyg för att lära sig banorna bättre.

Totalt sett har ensamma spelare ett digert utbud av utmaningar att sätta tänderna i. Å andra sidan är alla uppgifter mer eller mindre utformade för att spelaren ska bli bättre på att hantera bilen eller lära sig banornas olika passager. Ett upplägg som det inte är något fel på, men de som vill ha den klassiska Gran Turismo-upplevelsen har inte mycket att hämta här.

GTS Bild 2

Arkadläge av klassiska mått

Vid sidan av den uppdragsbaserade kampanjen finns ett klassiskt arkadläge bestående av enstaka race, tidsträning, spel på delad skärm och ett vr-läge.

Just spelandet på delad skärm fungerar ovanligt bra och det är ingen märkbar försämring av körupplevelsen, även om både datorstyrda motståndare och spelalternativ lyser med sin frånvaro. Dessutom täcker varje spelares bild egentligen endast en fjärdedel av tv-skärmen, men eftersom ytan som är svart används till hastighetsmätare, tidsinformation med mera irriterar den relativt lilla bilden inte alltför mycket.

Med vr som racinghjälm

Vr-läget i sin tur förtjänar både ris och ros. Om vi börjar med det okokta riset så är det omöjligt att inte bli besviken på hur begränsat det är. Det enda som står till vr-spelarnas förfogande är nämligen enstaka race mot en ensam datorstyrd motståndare. Inte ens tidsjakt är tillgängligt. En kul bonus är dock möjligheten att gå runt alla inköpta bilar och studera alla imponerande detaljer på några centimeters avstånd.

Innehållsbristen till trots kan vi inte såga vr-delen; det som finns fungerar nämligen utmärkt. Bilarnas interiör imponerar stort och utanför vindrutan målas miljöerna upp i god kvalitet. Men det är framför allt inlevelsen som får en rejäl boost i den virtuella verkligheten. Alla huvudrörelser blir helt naturliga och det är lättare än någonsin att navigera bilen precis som tänkt. Att spela med vr-hjälmen på huvudet och en ratt i nävarna är en upplevelse lika surrealistisk som fantastisk.

Men med tanke på att Gran Turismo Sport är en av årets största releaser från Sony hade vi hoppats på betydligt mer av vr-läget. Grunden finns i alla fall där, så vi hoppas innerligt på mer innehåll via uppdateringar. Tidsträningar, fler inställningsmöjligheter och onlinerace är det minsta vi begär.

GTS Bild 4

Online på rätt sätt…

Utöver arkad- och karriärläget finns det däremot inte mycket för ensamma spelare att underhålla sig med. I stället bygger Gran Turismo Sport till stor del på online-racing. Dels i form av spelarskapade onlinerum där banor och spelalternativ kan ställas in efter eget behag.

Men det är framför allt spelläget kallat Sport som lockar mest. Där väntar i huvudsak tre race som startas med fem minuters intervall. Det är med andra ord aldrig mer än någon minuts väntan till nästa race och den tiden kan användas till att mecka med bilinställningar eller jaga en bättre startplacering. När loppet väl börjar matchas spelare med liknande skicklighetsrank tillsammans, vilket gör det väldigt enkelt att hitta ett fullt rum med någorlunda likvärdiga motståndare.

GTS Bild 7

...och online på fel sätt

Tyvärr dras racingglädjen ner av en del puckon till motståndare som är mer intresserade av att krocka än av att nå mållinjen på ett schysst sätt. Spelet innehåller flera lösningar som åtminstone försöker minska skadan som dessa spelare åstadkommer. Till exempel blir bilar som kör överdrivet svajigt ”spöken” som går att köra rakt igenom. De som krockar mycket får i sin tur tidstillägg och en sämre så ranking, vilket leder till att de matchas med förare med lika låg rank. Det är i alla fall tanken, men i dagsläget riskerar även den person som blir påkörd att straffas om det vill sig illa. Det krävs med andra ord en del finslipnings för att systemet ska fungera optimalt.

Den största nackdelen med fokuseringen på online är däremot det minst sagt påklistrade online-kravet. Enligt spelets utvecklare är det tillagt för att förhindra fusk, men att allt förutom arkadläget blir låst om internetuppkoppling saknas är bara löjligt. Det går inte ens att spara om du inte är online. Det är ett farligt krav med tanke på hur vanliga överbelastningsattacker är i dagsläget. Och när det händer i spelet till stor del obrukbart. Dessutom vill vi inte ens tänka på vad som händer när spelets servrar släcks ner av Sony.

GTS3 Bild 5

Allt det andra

För att vända till en mer positiv sida måste vi nämna en rad stora och små inslag som gör mycket för helheten. Till exempel förtjänar grafiken en hyllning med fantastiska bilmodeller och väldetaljerade miljöer. Lägg därtill ett utmärkt hdr-stöd som kan vara det bästa vi har sett hittills. Som grädde på moset är bilduppdateringen låst till 60 bilder per sekund.

Även kontrollen får två tummar upp. Gran Turismo Sport bjuder på en körkänsla som balanserar mellan simulator och arkad och överlag fungerar det alldeles utmärkt. Att ta sig runt banan är utmanande och missade bromspunkter slutar i regel med en rejäl avåkning. Däremot är ingen bil överdrivet instabil och mindre misstag straffas sällan. Den enda delen av körningen som får ett stort minustecken framför sig är krock-simuleringen. Även om den är förbättrad jämte tidigare delar är det fortfarande lite väl mycket radiobilskänsla av kollisionerna.

Sist på hyllningslistan hittas det omfattande verktygen för att ta löjligt läckra bilder i antingen repriser eller mot statiska bakgrunder. Lägg därtill bilmålande och dekalskapandet som ger spelaren stora möjligheter att måla om och märka upp bilarna med både riktiga och egengjorda loggor. Den finessen har gått från obefintlig till bäst i klassen.

GTS Bild 6

Gran Turismo är död, länge leve Gran Turismo Sport

Med imponerande grafik, utmärkt kontroll, ett välutvecklat onlineläge och flera genomarbetade sidofinesser borde Gran Turismo Sport vara en klar vinnare bland höstens bilspel. Men icke; det skrala utbudet av banor och ett halvtrist enspelarläge gör att spelet inte når ända fram.

Å andra sidan imponerar det innehåll som finns och att ratta bilarna är ett stort nöje, inte minst i onlinetävlingarna. Gran Turismo Sport är helt enkelt ett oerhört genomarbetat racingspel som har goda förutsättningar att bli en fantastisk och långlivad upplevelse – såvida Polyphony Digital sköter sina kort rätt.

M3 rekommenderar

Fakta: Gran Turismo Sport

Genre: Racing
Format: Playstation 4
Testat format: Playstation 4 Pro
Lansering: 18 oktober
Pris: 599 kronor hos CDON.se.

plus

En ypperlig grund att bygga vidare på.
Utmärkt körkänsla som blandar realism och arkad.
Genomarbetade och välfungerande onlinefunktioner.
Urläcker grafik som slår allt annat på konsol i dagsläget.
Välfyllda bonusinslag som museum, fotolägen och bilmålning.

minus

Onlinekravet känns påklistrat och överdrivet.
Inte mycket att göra för ensamvargar.
Alldeles för få banor, flera klassiker saknas.
Puckon i onlinerace.
Välgjort men begränsat vr-läge.

Betyg 8 av 10

Gran Turismo: Sport (VR) Pris vid test: 549 kr.

Bästa pris just nu: 329 kr