Med nya 3008 tar Peugeot ett stort kliv framåt när det gäller spännande och inovativa lösningar.

Den senaste generationens i-Cockpit skall vara utformad för en säkrare, mer instinktiv och naturlig körupplevelse. Instrumenteringen är placerad ovanför ratten och den 12.3 tum stora digitala skärmen levererar all viktig information. Vyn, utseendet och placeringen av hastighetsmätaren och andra instrument skall gå att utforma efter personligt tycke, smak och behov och det går till exempel att integrera navigationskartan i detta fönster och hastighetsmätare och andra instrument sveps då åt sidorna, precis som i Audis lösning Virtual Cockpit. 

Peugeot 3008

Den andra 8 tum stora pekskärmen i 3D ovanpå mittkonsolen samlar inställningar och kommandon för olika funktioner som inte används lika ofta, som till exempel förarhjälpsystem, multimedia, navigation, Bluetooth-telefon samt bilens konfiguration. Funktioner som radio, klimatanläggning, navigation, inställningar, telefon eller Mirror Screen styrs via vippknapparna i mittkonsolen.

Nya i-Cockpit® kompatibel med det röststyrda navigationssystem i 3D med trafikupplysningar i realtid, röstkommandon på flera funktioner såsom skicka och läsa upp sms, aktiva förarhjälpsystem samt spegling av mobiltelefonen via Apple CarPlayTM, Mirrorlink och Android Auto-teknologier.

En annan nyhet är förarfunktionerna som enligt tillverkaren skall aktivera alla våra sinnen och som aktiveras med ett knapptryck:
- Synen - genom att ändra miljöbelysningens färg och intensitet i kupén
- Hörseln - genom FOCAL ljudsystem och programmera musiken efter eget tycke och smak 
- Känseln – genom åtta olika massageval i de ergonomiska sätena. Materialval och knappar är av högsta kvalitet och behagliga att röra.
- Lukten – genom doftaktivering i kupén.
Två olika miljöer är standard, ”Boost” för aktiv körning och ”Relax” för en avslappnad förarmiljö. Båda kan programmeras efter bilens olika förares personliga preferenser.

Peugeot 3008

Bland aktiva förarhjälpmedel hittar vi flertalet bra och vettiga funktioner:
- Active Safety Brake och Avståndsvarnare
- Filhållningsassistent
- Trötthetsvarnare
- Automatisk omkoppling till helljus
- Avkänning av hastighetsbegränsning
- Adaptiv farthållare med Stop-funktion (automatiska växellådor)
- Dödavinkelvarnare
- Visio Park 360 och Parkeringsassistent för säker stadskörning

Nya 3008 verkar onekligen intressant och vi väntar med spänning på att få se och köra den inom kort, och visst är den snygg! Premiären sker på  bilsalongen i Paris i slutet av september i år och lanseras i Europa senare under hösten.