LG 360 VR kan enklast beskrivas som LG:s svar på Samsungs Gear VR. Det är alltså ett vr-headset tänkt som tillbehör till företagen premium-mobiler. I LG:s fall funkar den än så länge endast med nya G5, Men så var det ju också för Gear VR när den först kom, det fanns då bara en mobil som den gick att använda med. Vi får anta att VR 360 kommer att funka tillsammans med framtida toppmobiler från LG också.

Viktigaste orsaken till att den inte fungerar med till exempel LG G4 är att VR 360 ansluts till telefonen med en usb c-kabel. Vi testade också för skojs skull att ansluta 360 VR till en Huawei P9 som också har usb c-kontakt, men trots att det fanns appar till headsetet att ladda ner i Google Play så går det inte att starta om den inte är inpluggad i just en LG G5. Det ryktas om att LG eventuellt tänker släppa på det och öppna upp för att köra headsetet med andra telefoner, men det finns inga uppgifter om när det kan tänkas ske.

LG 360 VR
Smidigast, snyggast och lättast hittills. LG 360 VR kan du sätta på näsan som ett par vanliga glasögon. Tyvärr är de också så kompakta att det inte går att ha glasögon i. 

Det här är alltså, till skillnad från mobil-headset som Gear VR, Google Cardboard, ett en produkt med inbyggd skärm och gyro. Den är ansluten till mobilen och använder LG G5:s respektingivande prestanda (G5 hör till de snabbaste telefonerna just nu med sin Snapdragon 820-processor) för att driva dess två bildskärmar, en per öga.

Bäst komfort hittills

Det här har gjort att LG har kunnat bygga ett så mycket mindre, lättare och bekvämare headset än något annat som vi hittills sett. Att ha 360 VR på näsan är inte jobbigare än ett par lite rejälare solglasögon. Visst den väger 1,3 hekto, men är fortfarande så pass nätt att den bara behöver ett par öronbyglar, och inga svettiga remmar som ska spännas fast i nacken.

Headsetet har två små knappar på ovansidan som används för navigering, och det går också att använda telefonens pekskärm som en stor knapp när du är inne i 360-gränssnittets menyer och funktioner. Det har också ett uttag för hörlurar. Är det inga inpluggade används telefonen som ljudenhet. Om du till exempel har ett par bluetoothlurar till mobilen kan du använda dem.

Så långt är det bara positiva intryck, förutom just den begränsade kompatibilitetenmed andra lurar än G5. Men märk väl att det är innan vi överhuvudtaget har slagit på vårt headset och försökt använda det. Tyvärr visar det sig att LG 360 VR har några rejäla brister som headset när det verkligen kommer till kritan.

Två små skärmar

Med 960 x 720 bildpunkter per öga är upplösningen inte direkt bländande, det är färre pixlar totalt än en 1080p-skärm. Och de bättre mobilbaserade lösningarna kör ofta bättre skärmar än så. Stoppar vi in LG G5, som ju har 1440p-skärm, i ett Cardboard-kompatibelt headset får vi alltså skarpare bild och mindre uppenbar pixlighet än med LG:s egna headset.

LG 360 VR
Linserna går att justera i djupled och i sidled. 

En fördel med LG 360 VR är dock att optiken ska vara mer anpassningsbar och ställbar än de flesta headset. Och jodå, vi kan justera linsavstånd steglöst och avstånd mellan ögonen i ett antal steg. Det blir dock aldrig riktigt skarpt, förrän vi ställer linsavståndet på maximal närhet och dessutom trycker headsetet lite extra hårt mot näsryggen. Inte för att det egentligen behövs, med tanke på pixligheten är allting småsuddigt i vilket fall som helst.

Ljusläckage irriterar

Skyddet runt glasögonen täcker inte upp helt, vilket gör att det går att se verkligheten utanför och att det läcker in en hel del ljus. En del av medarbetarna på redaktionen som testade vårt headset störde sig på det, men undertecknad testredaktör glömde snart bort den detaljen och fann det inte störande. Hela ”kransen” runt headsetet går att ta loss, så kanske kan det komma utbytbara sådana som sluter om bättre i framtiden, för den som känner behov av det.

Sätter vi på glasögonen och pluggar in kontakten i telefonen så startar en app i telefonen. Sedan slocknar skärmen, och 360-gränssnittet i headsetet tar vid. Det är väldigt enkelt, bara en panel som svävar i luften framför dig med ett styrkors dit du tittar. Här finns det, åtminstone i dagsläget, väldigt lite att göra.

LG 360 VR
Gliporna mellan glasögonen och användarens ansikten uppskattades inte av en del av oss som testade.

En video här, två videor där…
Väl igång kan vi titta på LG:s utvalda galleri av 360-bilder och videor. Där finns det en video. Det är allt. Det är visserligen en perfekt video för att demonstrera potentialen i 360-video, en hisnande berg-och-dalbanetur som hinner orsaka rejält med svindel innan den är över på en knapp minut.

Vi kan köra en vr-anpassad version av Youtube som antingen spelar upp 360-videor i vr-format eller vanliga videor på en stor virtuell bioduk. Det är överraskande användbart att köra vanliga videor vr, det känns verkligen som att sitta i en stor biosalong. En stor, öde, pixlig biosalong. Men av någon anledning så störs vi oss inte lika mycket på låg upplösning här som i 360-video.

Slutligen finns Jaunt VR, en app som… gör precis samma sak som LG:s egna och Youtube. Spelar upp en samling 360-videor. Vad LG 360 VR fullständigt saknar är… tja, allt annat. Till Gear VR finns det spel (om än inte så imponerande) och andra vr-appar som utnyttjar tekniken på smarta och roliga sätt. Google Cardboard har mängder av appar och smarta funktioner, till exempel tillgång till hela Google Earth och Street View. Här behöver LG skärpa till sig och få till många fler appar, mer innehåll och fler tillämpningar, och det snabbt. Eller fixa Cardboard-kompatibilitet. Det skulle räcka långt.

LG 360 VR
Trots en del brister bjuder LG 360 VR på en del spektakulära 360-vyer. För en gångs skull hann vi bli uttråkade innan det blev obekvämt. Det är ett bra betyg till konstruktionen, men ett sämre till funktionen.

Hackigt, laggigt, suddigt
Fler appar skulle alltså vara önskvärt, men det hjälper inte upp LG 360 VR:s andra stora problem: Det har sensorer och uppdatering som är under all kritik. Att svepa med blicken fram och tillbaka orsakar brutal rörelseoskärpa och dessutom är det påtaglig lagg i uppdateringen. Än värre är det att tilta blicken och lägga huvudet på sned. Då belönas vi med en ännu laggigare och hackig uppdatering.

Tillsammans med den låga upplösningen ger det oss en alldeles för släpig, svajig och lätt yrselframkallande upplevelse för att vi ska kunna stå ut mer än något kvart åt gången. Det är verkligen synd det, eftersom det här är det första headsetet som rent fysiskt är bekvämt nog för ett längre pass.

En annan sak som ställer till det är att du inte kan använda headset och ladda mobilen samtidigt, eftersom det använder telefonens usb-kontakt. Vr drar rätt så mycket batteri, och även om det räcker för ett par timmar utan problem, gäller det att du har fulladdat batteri när du sätter igång.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

LG 360 VR R100 Pris vid test: 408 kr.

Bästa pris just nu: 407 kr