New York Times utforskar möjligheten att sälja en reklamfri digital prenumeration av tidningen. Detta enligt New York Times-chefen Mark Thompson som talade vid IAB Ad Blocking & User Experience Summit.

– Vi vill erbjuda alla våra användare så många valmöjligheter som möjligt. Både de som är prenumeranter och de som inte är det. Vi skulle föredra att ha en helt annonsfri tjänst.

Tidigare i mars började New York Times att gå emot den växande marknaden av program som blockerar annonser på nätet, vilket gör att sajter som New York Times förlorar intäkter. Times prövade då både ett alternativ där folk som använde dylika program uppmanades att stänga av dem men kunde fortsätta till sajten som vanligt såväl som ett alternativ där man helt stängde ute användare med annonsblockeringsprogram och uppmanade dem att betala om de vill ta del av sajten. I de första testerna skall då 40 procent av besökarna valt att stänga av sina annonsblockeringsprogram för New York Times.

– Den som vägrar att bidra till skapandet av kvalitativ journalistik har inte rätt att konsumera den, sa Mark Thompson under konferensen.

Även om New York Times inte låtit beslutet bli definitivt ännu så säger han att tidningen inte har mycket annat val. Antingen får folk som använder programmen göra undantag för New York Times. Eller så stängs de ute. Mark Thompson riktade även stark kritik mot flera annonsblockeringstjänster och kallade deras verksamhet för ohälsosamt affärsutövande som drivs av annonsvärldens värsta och mest cyniska krafter.

Mark Thompson klargjorde även att annonsörer kommer fortsätta att vara en viktig inkomstkälla för New York Times och pekade på att 107 av de 110 miljoner personer som använder sajten inte är betalande prenumeranter.