Det är nog få som säger emot oss när vi påstår att nuvarande generation Audi A5 är en av de elegantaste sportcoupéer som rullar på våra vägar, som dessutom fortfarande känns ungdomlig trots snart 10 år på nacken. Kraven på efterföljaren är med andra ord stora.

Nya Audi A5

Den nya designen är skarpare och modernare, men att det fortfarande är en A5 med dess sportiga och eleganta karaktär råder det inga tvivel om. Midjan har fortfarande böljande linjer och huven har numera ytterliggare ett par veck vilket ger bilen en ännu mer aggressiv uppsyn än tidigare. Grillen har flyttats ner en aning i förhållande till strålkastarna och den är mer markerad och bredare.

Nya Audi A5
Grillen är längre placerad i förhållande till strålkastarna. Aggressivare och mer attityd...

Inne i kupén andas det kvalitet och likheterna med nya Audi A4 är slående, tillika självklara. Samma kliniska perfektion i allt från reglage, knappar och paneler till sömmarna i stolklädseln. Inget kirrande, ingen billig plast, utan rakt igenom är den höga kvalitetskänslan slående.

Virtuell cockpit

Nya A5 har givetvis begåvats med Audis ”Virtual Cockpit”, där den traditionella analoga instrumenttavlan ersatts av en stor högupplöst lcd-display som istället visar informationen helt digitalt. Först ut var som bekant Audi TT, och snart är hela modellprogrammet utrustad med denna, i vårt tycke, grymma lösning.

Nya Audi A5
"Audi Cockpit" givetvis även i nya Audi A5...

Nytt är att kunder som väljer till det stora navigationspaketet automatiskt får tillgång till Audi connect och Audi connect SIM – ett fabriksmonterat sim-kort som innebär konstant internetuppkoppling i tre år. Tjänsten tillhandahåller uppkoppling till bilens alla system, vilket ger föraren möjlighet att använda samtliga connect-tjänster kostnadsfritt. Det skall även gå att köpa till datapaket för att alla passagerare ska kunna koppla upp sig mot internet via bilens inbyggda trådlösa nätverk. Vill du använda ett annat abonnemang för detta finns, som tidigare, en kortplats även för det.

Nya Audi A5
Rymligt och oförskämt hög kvalitetskänsla.

Väl ute på vägarna slås vi av hur tyst bilen går. Visst, nu är det inte svenska vägar vi provkör på, men isoleringen är onekligen riktigt bra. Förutom de kompetenta motorerna (vi provkörde totalt tre olika som vi får återkomma till längre fram) är det främst chassit som imponerar mest på oss. Komforten är riktigt bra och som långfärdsbil kommer A5.an att klara sig galant. Men de sportiga egenskaperna saknas knappast, och i tighta kurvor på småvägar får de aktiva stötdämparna onekligen bekänna färg när vi pressar bilen lite extra. Och uppförandet är oförskämt bra, nästan lite för bra, då fartblindheten kommer som ett brev på posten.

Nya Audi A5
Nya Audi A5 och S5 sida vid sida...

Första intrycken

Sin vana trogen presenterar Audi ytterligare en modell som lämnar lite att önska. Nya A5 har i stort sett allting som går att uppringa i teknikväg, otroliga vägegenskaper och en komfort värdig en längfärdsvagn. Med den nya och oavbrutna internetuppkopplingen har Audi tagit ytterligare ett steg framåt i evolutionen. Bra jobbat!

plus

Virtual Cockpit – alltid bra, även i nya A5
Uppkopplingen – vi hoppas fler tillverkare följer efter
Den nya chassi-strukturen är makalöst bra

minus

Priserna för Sverige inte bestämda ännu, men räkna med att det kommer att kosta skjortan för en fullutrustad A5:a.

Lansering i Sverige sker under hösten och grundmodellen har ett preliminärt satt pris på 38 000 Euro. A5 Sportback väntas komma under tidig vår 2017 följt av cabrioleten. Vi återkommer med ett mer utförligt test när bilen kommer till Sverige.