Om du inte har lagt danska spelstudion Playdead på minnet än är det hög tid att göra så. Med sin debut Limbo visade utvecklaren att det gick utmärkt att kombinera klassisk plattformsmekanik med lika enkel som häpnadsväckande grafik.

Inside går att beskriva som en slags spirituell uppföljare till Limbo. Här placeras du i en mörk och dyster tvådimensionell värld, och trots att du inte får någon information om vad det är som har hänt står det snart klart att det handlar om att lägga benen på ryggen. Den pojke som Inside kretsar kring är nämligen på flykt från, vad det verkar, ondsinta fångväktare. 

Inside

Det märks att Playdead har betydligt större ambitioner denna gång. Samtidigt är det också tydligt att studion har lärt sig en hel del sedan senast. En av få brister i Limbo var den skyhöga utmaningen, som resulterade i att du vid varje nytt område fick räkna med att dö. Om och om igen. I det avseendet är Inside betydligt bättre balanserat. Visst, här lurar döden i form av fällor och avgrunder, men de är inte längre omöjliga att komma undan.

Istället tillåts handlingen ta betydligt större plats. Miljöerna påminner inte så lite om ett koncentrationsläger, i vilket människor försatts i något slags zombietillstånd för att agera arbetskraft (eller är det rent av ett sjukt experiment). Grafiskt är det närmast tungt att se på, med plågade djur, taggtrådsstängsel och övergivna fabriksbyggnader. Här syns också referenser från spel som Abe’s Odyssey och Another World. 

Inside

På samma gång är Inside inte något för alla. I sina dystraste stunder vrider M3 rekommenderardet sig i magen, och även om hoppet alltid finns där är det en historia dömd att sluta olyckligt. Få utvecklare vågar ens vara i närheten av lika nattsvart mörka.

Å andra sidan vore det dumt att avfärda Inside för den deprimerande tonens skull. Det här är trots allt ett spel som visar vad det här mediet klarar av att berätta bara genom sin interaktivitet (se hit alla Uncharted- och The Last of Us-fans). Med minimala knep lyckas Playdead inte bara hålla oss fast i ett järngrepp, utan sällar sig också till den skara utvecklare som vill säga något på riktigt. 


Fakta Inside

Genre: Plattform/pussel
Lansering: 29 juni
Plattform: Pc, Xbox One
Testad plattform: Xbox One

plus

Riktigt effektivt berättat.
Miljöerna.
Perfekt längd.

minus

Bitvis väl mörk grafik.
Lite svajig pusseldesign.

Betyg 9 av 10