En ballerina, ett monster och häpnadsväckande miljöer är vad som väntar i Bound – ett äventyr som är skapat av den lilla demogruppen Plastic tillsammans med Sony Santa Monica. Den ena studion är mest känd för Playstation Move-experimentet Datura, den andra för mastodont-serien God of War.

Spel eller upplevelse

I grunden är Bound ett plattformsspel, men likt Journey, Flower och Abzû är det mer av en upplevelse än ett regelrätt spel. Under den första genomspelningen finns det inga poäng att jaga, tider att pressa eller föremål att samla. Inte heller gör det något om du misslyckas med kluriga passager eller faller mot din död gång på gång; du får ändå börja precis där du ramlade ner. Det finns faror och fällor som gör ett halvhjärtat försök för att stoppa din framfart, men de besegras enkelt med några lätta danssteg.

Bound bild 1

Mer form än plattform

Istället ligger utmaningen, och underhållningen, i att utforska de oerhört vackra och närmast psykedeliska miljöerna som konstant ändrar både form, färg och vad som är upp och ner. Vanliga korridorer och trappor blandas med gravitationsförnekande balkonger, roterande plattformar och lianer som drar dig mot himlen. Nya överraskningar väntar bakom varje hörn och hakan ramlar konstant ner i golvet av alla fantastiska vyer som äventyret bjuder på. Vyer som dessutom går att föreviga tack vare ett utmärkt fotoläge som kan nås när som helst.

Ibland märks det dock att form har gått före funktion. De surrealistiska miljöerna kan göra det svårt att se vägen framåt, något som blir än mer märkbart av att det finns flera alternativa rutter till banans mål. Dessutom ändras banornas utseende beroende på i vilken ordning du tar dig an dem. Bana två kan alltså se helt annorlunda ut om du väljer att tackla den sist.

Den stundtals tveksamma bandesignen och kontrollen är lyckligtvis inget nämnvärt problem eftersom spelet är så förlåtande. Under äventyrets andra varv går det däremot att försöka klara banor så snabbt som möjligt utan att dö, vilket kan leda till en del frustrerande ögonblick.

Bound bild 2

Graciösa rörelser i blek historia

Som tidigare nämnt spelar dansen en viktig roll och den framhävs utomordentligt väl tack vare några av de mest graciösa animationerna som någonsin har setts i spelsammanhang. Den mystiske balettdansösen som innehar huvudrollen rör sig så vackert att vi ofta dansade runt i cirklar bara för att se hennes rörelser. En annan höjdpunkt är de små rytmiska sidstegen som tas när hon försiktigt passerar smala avsatser.

Förutom dansen är det handlingen som utmärker Bound. I alla fall enligt utvecklarna – vi är däremot inte lika övertygade. Handlingen berättas med hjälp av minnesbilder från huvudkaraktärens barndom och sekvenserna byggs upp på ett läckert sätt. Men berättelsen de vill förmedla griper tyvärr aldrig riktigt tag. Istället rullar sekvenserna mest förbi och avslutas med en axelryckning. Nog för att det kan vara svårt att förmedla en rörande berättelse med små medel, men till exempel det svenskutvecklade Unravel gjorde ett mycket bättre jobb med liknande förutsättningar.

Bound bild 3

Magiska vyer som kunde ha varit något mer

Bound försöker vara ett unikt plattformsspel som samtidigt förmedlar en gripande berättelse med enkla medel. Tyvärr når ingen av delarna riktigt ända fram och speciellt berättelsen lämnar inget nämnvärt intryck. Lägg därtill halvsvajig kontroll och smårörig bandesign. Lyckligtvis gör de magiska miljöerna och den dansande huvudpersonen att äventyret ändå är väl värt att ta sig an så länge du kan se förbi några spelmässiga brister till förmån för en unik upplevelse.

Bound

Genre: Plattform
Lansering: 16 augusti 2016