Det vankas superfest i Medivhs torn Karazhan. Oinbjudna demoner, förtrollade bestick och annat otyg gör sitt allra bästa för att förstöra förberedelserna samtidigt som gästerna väntas anleda precis när som helst.

Där har du förutsättningarna för den nya expansionen till det omåttligt populära onlinekortspelet Hearthstone. Det totalt sjunde (och fjärde äventyrsbaserade) tillägget erbjuder 45 nya kort som låses upp när du besegrar den rad av motståndare som väntar i Karazhans skrymslen och vrår.

Precis som i fallet med tidigare äventyr släpps även detta kontinuerligt över fyra veckor. Blizzardär på givmilt humör och bjussarpå prologuppdraget, vilket motsvarar två helt nya kort. För att låsa upp de fyra vingarna behöver du dock hosta upp 170 kronor eller 2 800 i spelets egna guldvaluta.

Skämttätt och varierande

Och det vill du nog, då såväl äventyret som många av de rykande färska korten än så länge håller riktigt hög klass. När denna text publiceras står släppet av den tredje vingen, The Menagerie, för dörren. Hittills har vi tagit oss igenom The Parlor och The Opera, som innehåller roliga, välgjorda strider och en större portion humor än någonsin tidigare. En magisk spegel, schackpjäser och en golem av kastruller har bjudit på motstånd av högst varierad karaktär.

Däremot är de inledande fighterna på tok för enkla. I jämförelse med tidigare äventyr som Naxxramas och League of Explorers känns One Night in Karazhan som rena barnleken. I de strider där du själv får välja din lek har vi alternerat mellan två stycken: Patron Warrior och ett Mage-deck som nästan bara innehåller spells. Inte en endaste gång har vi bitit i gräset. De uppdrag där du får en förbyggd kortlek fungerar bättre och tvingar oss åtminstone att tänka till lite inför varje drag. De klassbaserade utmaningarna, som hittills låst upp kort för Priest, Shaman, Warlock och Paladin är också mer tacksamma att ta sig an. Sedan finns ju alltid Heroic-läget, som endast de mest rutinerade Hearthstone-rävarna bör ta sig an.


Högt och lågt bland nya korten

Hearthstone One night in karazhan

Och de nya korten då? Tja, Ben Brode och Blizzard blandar och ger som vanligt. Mages, som redan har ett brett urval av skadliga trollformler, får ännu en i Firelands Portal (7 mana) som gör 5 skada – och på köpet frammanar en 5 mana-minion. Priests får...Purify, en två-mana-formel som lägger silence på en egen minion och låter dig dra ett kort. Dessa två kort kanske går lite väl mycket på mer av allt-konceptet, då en av få grejer priests är bra på i dagsläget är att just dra kort och lägga silences.

Hearthstone one night in karazhan

Om vi ska pendla åt det positiva hållet ser kort som Arcane Giant, Moroes, Priest of the Feast och Menagerie Warden ut att kunna göra de lite sämre och mer nischade kortlekarna mycket gott. I hur stor utsträckning de kommer att assimileras in i "metan" går givetvis ännu inte att avgöra, men det står klart att många av de nya korten förstärker ett helt gäng intressanta arketyp-decks som Beast, Pirate och Dragon.

Ska du köpa One Night in Karazhan? Även det är för tidigt att avgöra, men frekventa spelare har inte så mycket val om de vill låsa upp allt som finns. Har du inte köpt tidigare äventyr är "Kara" säkert en bra inkörsport, främst på grund av de roliga och enkla striderna. De som inte vill spendera riktiga pengar på att låsa upp expansionen kommer antagligen inte att behöva grinda allt för länge för att samla ihop den spelvaluta som krävs, heller.

plus

Stor variation i uppdragen
Skrattframkallande humor
Många intressanta kort

minus

Enkelt och snabbt avklarat (hittills)

Eftersom One Night in Karazhan än så länge är en icke-fullständig expansion avstår vi från att betygsätta spelet i nuläget.