Bor du inne i stan eller har hyfsat nära till arbetsplatsen eller skolan finns en uppsjö av coola och spännande färdmedel numera. Och just för kortare sträckor är eldrivet idealiskt för både miljön och ekonomin, till exempel E-twow

Detta fordon är inte unik på något sett, eldrivna scootrar har funnits ett bra tag. Dessvärre varierar kvaliteten rejält och det finns onekligen en hel del skräp ute på marknaden. När det gäller E-twow är kvalitetskänslan emellertid riktigt hög.

E-twow

Scootern levereras monterad och i detta fall även med en bärrem och axelband, vilket gör den väldigt enkel att ta med på bussen eller tåget. Den fälls ihop med ett enkelt handgrepp och likadant när det är läge att fälla upp den igen. Bra!

E-twow kan i praktiken komma upp i 28 km/h, men för att klassas som cykel har leverantören valt att strypa ner den till 20 km/h. En hastighet som känns fullt tillräckligt inne i stan, men som begränsar upplevelsen något i mindre trafik- och folktäta områden.

E-twow

Som sagt, kvalitetskänslan imponerar, i vilket fall under testperioden, och det gäller även reglage och displayen. Gas och broms sköts via tum-reglagen som är placerade på vardera sidan om centralenheten.

Denna är utrustad med en digital display som visar alltifrån hastighet och sträcka, till batterikapacitet och utetemperatur. På nederkanten finns fyra knappar placerade för på/av, tuta, belysning samt trippmätare.

E-twow

Batteriet är av Lithium polymer-typ och ger en räckvidd på hela 40 kilometer, vilket är imponerande med tanke på scooterns totalvikt på knappt 11 kilo. Mellan 500-1000 fullständiga laddcykler lovar leverantören att batteriet skall palla, något vi av naturliga skäl inte kan verifiera. Att ladda upp det fullt tar cirka 2,5 timmar.

Motorn är integrerad i framhjulet och utan rörliga delar vilket gör att den går riktigt tyst. Motorn har dessutom även regenerativ bromsning, alltså inga bromsskivor eller bromsbelägg som slits och behöver bytas ut. Lösningen innebär även att vis inbromsning återförs den kinetiska energin som laddning till batteriet.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning