Trots sitt namn har Metroid Prime: Federation Force inte mycket med den lysande Prime-serien att göra. Spelet har ärligt talat inte ens särskilt mycket med Metroid att göra överhuvudtaget. Att ensam och utsatt utforska stämningsfulla miljöer har alltid varit ett signum för serien, men här existerar det knappt och vi får nöja oss med små linjära nivåer. Inte heller får vi kontrollera Samus Aran, spelhistoriens kanske största hjältinna. Istället får vi snöra på oss skorna tillhörandes en anonym fotsoldat.

Eller, i bästa fall, en av fyra anonyma fotsoldater sittandes i varsin robot. Likt förra årets The Legend of Zelda: Tri Force Heroes bygger Metroid Prime: Federation Force på samarbete. Helst med tre andra personer och helst i samma rum. Det finns visserligen ett enkelt onlineläge där det är någorlunda lätt att hitta andra spelare, men nätverksstrul, avsaknaden av röstchatt och spelalternativ är tre irriterande hinder som förstör flera sessioner.

Metroid Bild 1

En för alla, alla för en

När tekniken fungerar smärtfritt är det å andra sidan stundtals riktigt kul att hjälpas åt för att nå banans slut. Bandesignen är oftast genomtänkt från start till slut och det är lätt att bli imponerad över alla smarta pussel och hinder som utvecklarna har ställt i din väg. Inget uppdrag är det andra likt och rent korridorsskjutande blandas med smygande, monsterfångande och bollrullande. Allt är visserligen inte kul, men variation förnöjer alltid.

Ett annat lyckat inslag är förberedelserna inför uppdragen. Dels kan varje spelare utrusta sin robot med upp till tre chip som förbättrar utvalda egenskaper, dels ska alla spelare välja vilka specialvapen de vill ha med sig. På så sätt går det att tänka en gnutta taktiskt och låta spelare inta olika roller, till exempel kan en spelare bära en supermissil medan en annan fyller väskan med helande kapslar.

Ensam är svag

För ensamma spelare försvinner dock den taktiska planeringen inför uppdragen till stor del. Dessutom blir spelupplevelsen märkbart sämre eftersom bandesign, pussel och bossar är anpassade för att minst en kompanjon står vid din sida. Det hela blir inte bättre av en oerhört ojämn svårighetsgrad som stundtals är extremt oförlåtande, speciellt en bit in i äventyr. Ett litet misstag kan leda till en Mission Failed-skärm och att hela uppdraget måste startas om från början. Inklusive alla förberedelser, pratsekvenser och laddningstider.

Det är ändå fullt möjligt att spela Federation Force ensam och det finns hjälpmedel såsom ett chip som gör din robot dubbelt så stark och tålig, men det är mer än uppenbart att äventyr är menat att spelas tillsammans med andra.

Metroid Bild 2

Förvirrade fingrar

Den ojämna svårighetsgraden blir inte lättare att förlåta när kontrollen gör sitt bästa för att förvirra dina stackars fingrar. I stort sett alla knappar används flitigt och det blir lätt fel i stressiga situationer.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning