Vi gillar Kia Optima, det finns helt enkelt inte mycket att inte gilla. När vi tidigare i somras fick tillfälle att provköra den nya generationen förmedlades ett positivt och bestående intryck, något vi tog med oss till denna körning i området kring München.

Kia Optima SportsWagon

Sedan-modellen har begåvats med ett elegant och sportigt bakparti som verkligen sticker ut. Bilen drar fortfarande blickar till sig. Knappast enbart för tillverkarens lyckade design, utan även för att Optima fortfarande är en relativt ovanlig syn på svenska vägar. Detta skall det bli ändring på, hoppas Kia.

Kia Optima kommer nu som kombi (nog så viktigt med tanke på tjänstebilsmarknaden), och som plug-in-hybrid med en räckvidd på upp till 5,4 mil. Spännande värre, alltså.

Kia Optima SportsWagon
Så var det äntligen dags: Optima som plug-in-hybrid är här.

Navigationssystemet imponerar

Kupén andas förvånansvärt hög kvalitet. Inte utan en viss dos av plastighet, men flera resor bättre än tidigare. Panelen är uppdelad i två delar, den övre Display-zone samt den nedre Control zone, med en uppsättning funktionsknappar samt klimatanläggning.

Instrumenteringen i form av hastighets- och varvmätare är fortfarande analoga, mellan dessa finns emellertid en liten digital infoskärm som visar olika funktioner och inställningar som styrs med knapparna på ratten. Otroligt användarvänligt och informativt med ett menysystem som är uppdelad i sex kategorier; navigation, media, förarhjälpmedel och så vidare. Inställningarna går givetvis även att sköta via den centralt placerade pekskärmen.

Kia Optima SportsWagon
Snabbt och enkelt – framförallt navigationssystemet imponerar

Infotainment-skärmen i sig är inget underverk i form av ljusstyrka eller upplösning, men det logiska upplägget går igen även här. Navigationssystemet är för övrigt ett av de bättre vi stött på genom åren. Snabbt och enkelt, med tydliga instruktioner och snabbåtkomst till viktiga funktioner, som att stänga av röstanvisningar etcetera.

Nytt för modellen är kompatibilitet med både Android Auto och Apple Carplay, vilket onekligen på tiden! Trådlös laddning (Qi) av mobiltelefoner är en annan trevlig funktion som letat sig in Kia Optima.

Ljudsystemet från Harman Kardon (i GT-line och GT) består av åtta högtalare inklusive subbas. Det levererar grymt bra ljud, med en luftig och detaljerad karaktär och bra med tryck i basen. I Komfort-paketet ingår sex högtalare.

Någon inbyggd uppkoppling, i form av inbyggt e-sim eller sim-kortplats för mobildata erbjuds för närvarande inte. Något märkligt kan tyckas, lösningen är både enkel och billig och något en hel del andra biltillverkare kunnat erbjuda länge.

Kia Optima SportsWagon
Kia Optima har nu även sladdlös laddning av mobiltelefonen.