Egentligen är det märkligt att inte Recore har fått mer uppmärksamhet. Det räcker med att snegla på meritlistan hos de utvecklare som ligger bakom titeln för att förstå att det är mer än ett dussinspel. Här hittar vi Metroid Prime-regissören Mark Pacini, tillsammans med flera tidigare Retro Studio-medarbetare. Och som inte det vore nog har även Mega Man-pappan Keiji Inafune haft ett finger med under utvecklingen.

Och nog märks det att det finns en hel del rutin bakom Recore. Historien tar plats i ett postapokalyptiskt ökenlandskap, där avancerade robotar utgör den största delen av populationen. I det här karga landskapet försöker huvudrollsinnehavaren Joule hitta svaret på vad sjutton det är som har gått snett. Vi må ha sett den här typen av undergångsberättelser många gånger tidigare, men Recore lyckas ändå kännas fräscht – inte minst tack vare den serietidningsdoftande tonen.

recore

Spelmekaniskt lånar Recore friskt från flertalet genrer. Här finns utforskandet från The Legend of Zelda, plattformshoppandet från Ratchet & Clank och ett kombobaserat stridssystem som flirtar med bland annat Devil May Cry, även om det är långt ifrån lika avancerat. Dessutom får Joule och hennes kompanjoner fler och bättre egenskaper allt eftersom.

Det saknas inte heller saker att göra. Själva huvudstoryn pågår i lite drygt tio timmar, men det finns mängder med hemligheter att hitta längs vägen för att dryga ut speltiden.

Allt det här låter som den perfekta fusionen mellan ett storskaligt äventyr och ett intensivt actionspel. Dessvärre blir det aldrig riktigt så. Det främsta problemet med Recore är att det känns aningen oinspirerat. Världen är fin, handlingen småtrevlig och plattsformshoppandet underhållande – men samtidigt lyfter det aldrig till några spektakulära höjder. Många av uppdragen är av sorten ”bege dig till bestämd plats och samla x föremål för att ta dig vidare” och de allra flesta av spelets grottor klaras av genom att ha ihjäl så många fiender som möjligt. Tyvärr är inte stridssystemet tillräckligt skarpt för att det ska fungera fullt ut, och i längden blir det helt enkelt för enformigt.

Dessutom dras Recore med horribla laddningstider. Vid varje dödsfall får du vara beredd att stirra på en laddningsskärm i närmare två minuter. Knappast acceptabelt för ett spel som släpps 2016.

recore

Samtidigt ska vi inte vara för hårda mot Recore. Det går trots allt endast på strax över 300 kronor, och för den prislappen fungerar det utmärkt som underhållning för stunden. Men med tanke på utvecklarnas meritlista, och inte minst alla intressanta idéer, hade vi önskat oss något lite extra.


Fakta Recore
Genre: Actionäventyr
Utvecklare: Comcept, Armature Studio
Lansering: 16 september
Plattform: Xbox One, Windows 10
Testad plattform: Xbox One

plus

Bra genremix.
Tonen.
En hel del att göra.

minus

Vi har sett det mesta förut.
Något enformigt.
Horribla laddningstider.

Betyg: 3 av 5