25 år har passerat sedan Locust-svärmen besegrades. De överlevande människorna har börjat bygga upp civilisationen igen, men ett nytt hot lurar i mörkret. Nu är det upp till JD Fenix att gå i sin fars fotspår och rädda det som är kvar av mänskligheten.


Kalkerpapper och kopiator

Den sjunde november 2006 definierades på många sätt den förra konsolgenerationen. Trots att det emotsedda kraftpaketet Playstation 3 bara var några dagar bort stal Microsoft och Epic Games allt rampljus med Gears of War, det första spelet som andades en ny konsolgeneration. Grafik, spelkänsla och onlinemöjligheterna glänste i det brutala äventyret; succén var ett faktum och spelmotorn Unreal Engine 3 blev snabbt standardvalet för många utvecklare.

Tio år senare har mycket hänt i spelvärlden. Unreal Engine 4 är inte alls lika dominerande som sin föregångare och Gears of War-serien har köpts upp av Microsoft. Utvecklingen av serien sköts numera av den någorlunda nybildade spelstudion The Coalition, som hittills endast har en remake av det första Gears of War-spelet på sin meritlista.

Att en ny studio tar sig an ett så känt varumärke som Gears of War har oftast två utgångar; antingen blir det en helt annorlunda upplevelse, eller så försöker de nya utvecklarna kopiera så mycket de bara kan från originalspelen för att inte förarga seriens fans. Gears of War 4 hör helt klart till den senare gruppen.

Gears bild 1

En historia av våld

De stora likheterna med seriens tidigare delar blir uppenbara redan under spelets inledning. I en oväntat stämningsfull sekvens får vi via återblickar delta i flera stora slag som vi tidigare endast har hört talas om. I varje strid intar vi rollen som en anonym soldat, men både karaktärer, vapen och miljöer känns till viss del igen från de tidigare spelen.

Även i kontrollen ringer många klockor och i stort sett varje liten knapp fungerar precis på samma sätt som vi är vana med. De enda egentliga nyheterna är att du kan hoppa över hinder utan att stanna vid dem, samt ta tag i fiender och kasta dem över kanter. Det är visserligen positivt att inte behöva lära sig kontrollen på nytt, men det gör också att denna fjärde del snarare känns som en expansion än ett helt nytt äventyr.

Gears bild 2

Har vi inte varit här förut?

Den starka känslan av déjà vu minskar inte av att grafiken i mångt och mycket är en förfinad variant av vad vi redan har sett. Eftersom det är samma värld som målas upp är det så klart väntat att miljöer och arkitektur känns igen, problemet är att grafiken har något föråldrat över sig. Fiendedesignen är halvdan, medan miljöerna är lite lågupplösta och stela. Det ser ut som Gears of War alltid har gjort, men inte på ett positivt sätt.

Alla områden som besöks är dessutom väldigt linjära och det finns ytterst sällan någon annan väg än rakt fram. Även om ett rum är fullt med dörrar är det endast en som går att öppna – men först efter att alla fiender i närheten är besegrade. Ett annat exempel på föråldrad speldesign är de stationära kulsprutor som står här och var. När du ser en sådan är det bara att knata dit eftersom det alltid väntar en fiendevåg som lägligt nog springer rakt mot kulsprutans mynning.

Däremot får miljöerna ett stort plus i kanten för att de ofta är spännande att utforska. De flesta områden är ruskigt välgjorda och dryper av stämning, vilket gör att vi verkligen sugs in i spelvärlden och vill utforska vad som har hänt. Tyvärr avtar den härliga mystiken så snart de högljudda och utdragna striderna drar igång.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Gears of War 4 Pris vid test: 572 kr.

Bästa pris just nu: 89 kr