Audi S8 Plus är Audis skrytmodell i sedanklassen. Formgivningen är relativt anonym men den som har koll på tillverkaren vet vad som skiljer S8-serien från A8. Vi snackar extrem kraft och extra allt när det gäller utrustning. Superlätt kaross, mäktiga 606 hk V8-motor och en tillbehörslista som får de flesta att tappa hakan. Eller kippa efter andan om du tittar på priskolumnen.

Audi S8 Plus
Interiören i S8 är riktigt påkostad.

Saknar Virtual Cockpit

Vi testade nyligen Audi Q7 e-tron som bestyckats med tillverkarens senaste MMI – Virtual Cockpit. Detta system har inte hittat in i S8 Plus utan kommer först nästa år. Vilket givetvis är synd om du inte kan vänta. Infotainmentsystemet i S8:an vi testade är visserligen väldigt kompetent och bra, men vi saknar en del funktioner och den fantastiska kartvyn i instrumentbrädan.

Det går inte att prata om S8 Plus utan att prata motorprestanda. Under huven sitter en vässad V8-motor som mullrar härligt och som ger brutal kraft. 0-100 går på 3,8 sekunder, vilket är grymt imponerande och det gäller att du håller stadigt i ratten när du trycker gaspedalen i botten.

Bilen är otroligt bekväm att både köra och åka i som passagerare, även i baksätet. Den inbyggda massagefunktionen som både förar- och passagerarstol har i testbilen blir snabbt en favorit. Här kan vi välja mellan ett antal olika program och justera hur hårt du vill bli masserad. Mycket behagligt!

Ljudanläggningen i testbilen kostar närmare 80 000 kronor i tillbehörslistan, och de två främre diskanthögtalarena från Bang & Olufsen som sakta glider upp från instrumentbrädan när vi startar bilen låter lika bra som de ser ut. Ljudet i värstinganläggningen är helt makalöst bra.

Audi S8 Plus
Mätarna är tydliga och du kommer enkelt åt den information du behöver som förare.

Vi är däremot inte helsålda på alla detaljer när det kommer till knappar och reglage. Ett exempel är att det är onödigt krångligt att justera fläkten i bilen. Att först behöva trycka på en knapp, och sedan vrida ett reglage för att ändra fläkthastigheten är onödigt krångligt.