Säkerhetsfunktioner med brister

Skärmen i mittkonsolen glider upp läckert när vi startar bilen, men den är inte speciellt skarp när backkameran aktiveras. Det kan vi dock leva med, vad som är värre är att parkeringssensorerna inte alltid kickar igång framtill när vi sakta glider in i en parkeringsruta. När vi växlar till backväxel, och sedan tillbaka till Drive, då aktiverades dessa. Dåligt!

Audi S8 Plus
Den adaptiva farthållaren är riktigt bra i Audi S8 och den fungerar utmärkt i tröga bilköer.

Den adaptiva farthållaren i Audi S8 Plus gör att bilen anpassar hastigheten efter framförvarande bil, och det fungerar även i bilköer när bilen behöver stanna helt och hållet emellanåt. Du behöver dock ha koll på den här funktionen, att åka in i en rondell utan att manuellt kontrollera gas och broms kan sluta riktigt illa.


Imponerande farthållare

Farthållaren i kombination med funktionen Lane Assist, som läser av linjer i vägen och ser till att bilen inte passerar dem, gör att Audi S8 Plus nästan kan fungera som en självkörande bil under optimala förutsättningar. Lane Assist fungerar mycket bra och du kan ställa in hur nära filmarkeringen du kan köra innan bilen själv styr dig rätt.

Audi S8 Plus
Lane Assist är en smidig säkerhetsfunktion som fungerade utmärkt i S8:an så länge linjerna på vägen var tydliga.

Audi S8 Plus har även en hel del andra säkerhetsfunktioner, allt från att den varnar när det är dags för kaffepaus till att tydliga lampor vid sidobackspeglarna gör dig uppmärksam om en bil är på väg in i döda vinkeln.

Sammanfattning

Audi S8 Plus är på många sätt en fantastisk lyxsedan, men den här modellen känns redan lite föråldrad när det gäller menysystem och placering av reglage. Om du någon gång testat Audis Virtual Cockpit kommer du att bli lite besviken när du sätter dig i den här bilen helt enkelt. Kvalitetskänslan, komforten, motorprestandan och säkerhetsfunktionerna kommer däremot inte att göra dig besviken men vi tycker ändå att du bör invänta nästa års modell med Audis nya MMI.

plus

Brutal motorprestanda
Komforten
Ljudanläggningen
Massor av säkerhetsfunktioner och förarhjälpmedel

minus

Extremt dyr (från 1 384 100 kronor...)
Saknar Audi Virtual Cockpit

Betyg: 4 av 5