AI:n – nyanserad men dum

För störd kommer du garanterat att bli. Dina datorstyrda motståndare har nämligen fått starkare personlighetsdrag och dolda agendor, vilket i sin tur påverkar hur de ser på dina framsteg. Med en stark flotta imponerar du på vikingaledaren Harald Hardrada, som gärna vill härja på de sju haven tillsammans med dig. Får du för dig att sprida hinduismen till det hårt katolska Spanien kan du räkna med ett ilsket inkvisitionskrig och nedåtpekande mustachtoppar hos kung Filip II. Alla unika målsättningar och personligheter hos AI:n gör det omöjligt att vara alla till lags. Räkna således med upprepade konflikter under spelets gång.

Civilization 6
Gandhi har svårt att bestämma sig. Men han är väldigt söt.

Korkade är de också, dina motspelare. Nästan i nivå med IQ fiskmås-nivån de kunde visa upp i Civilization 5. Deras irrationella beslut kan läggas på hög per omgående. Ett par exempel: Spanien förklarar krig och invaderar mitt tekniskt och militärt överlägsna kinesiska rike med två av de sämsta enheterna spelet har att erbjuda. Catherine av Frankrike dränerar statskassan för att sätta ihop en enorm brigad av stridsvagnar, som sedan står utanför mina gränser i 300 år och bara glor. Gandhi avfärdar upprört min vänskapsförfrågan och kontrar ett par år senare med att överösa mig med guld och öppna gränser.

Nej, att simulera fram trovärdig världspolitik över fyra tusen år är inte den lättaste AI-utmaningen därute, men vi hade ändå hoppats på markanta förbättringar på området.

En lektion i samhällskunskap

Tillbaka till godbitarna nu. Samhällsutvecklingen har fått sig en rejäl skjuts i rätt riktning! Parallellt med det sedvanliga forskningsträdet för tekniska framsteg finns nu ett renodlat civics-träd som låter oss utforma grundvalarna för vårt imperium på ett djupare och mer trovärdigt sätt.

Civilization 6
Ett smakprov på civics-trädet (klicka på bilden för större version)

Trädet, vars grenar löper från grundläggande lagar och regler till nyare fenomen som sociala medier, innehåller så många valmöjligheter att ingen spelomgång blir den andra lik. Med stor frihet kan du byta politisk inriktning för att skräddarsy ditt fokus under de närmaste decennierna. Särskilda policy-kort läggs sedan in i den grundläggande filosofin för att påverka ytterligare saker som bygghastigheter och stridsfärdigheter. Genom att utföra specifika uppgifter kan du snabba på samhällsutvecklingen och forskningstakten.

Som en sista bonus i den samhällsmässiga aspekten har Firaxis tagit bort den enormt frustrerande mätaren för global lyckonivå, och i stället lagt individuella motsvarigheter inom städerna. Bara för att folk i Sparta tjurar ska ju inte Aten behöva drabbas, liksom. I Civilization 5 kunde "happiness" sätta lika stora käppar i hjulet som militära nederlag, och en tillfällig dipp i tillgången på tryffelsvamp ska bara inte lämna lika djupa sår i ett rikes självbild som ett förlorat världskrig.