Samsung satt kvar på smartphone-tronen under årets tredje kvartal, trots Note 7-fiaskot och ökad konkurrens i länder som Indien, Kina och USA. Det rapporterar Strategy Analytics.

Galaxy Note 7
Samsungs Galaxy Note 7 i företagets monter på IFA-mässan i Berlin. Foto: Martyn Williams.

Marknaden som helhet växte under samma tidsperiod med 6 procent, vilket i rena siffror innebar 375 miljoner sålda smartphones. Det är den snabbaste tillväxttakten på ett helt år, mycket tack vare att starka resultat från kinesiska tillverkare som Huawei, Oppo och Vivo tryckte tillbaka dalande försäljning från företag som Samsung och Apple.

– Samsungs globala tapp har mycket att göra med de miljontals Note 7:or som inte levererats, samtidigt som konkurrensen ökar från de kinesiska tillverkarna, skriver Strategy Analytics i ett mejl till IDG News.

– De (Samsung) har med relativt god framgång lyckats täppa igen Note 7-hålet med förbättrade kampanjer för Samsung Galaxy S7 och S7 Edge, skriver han också.

Hej då, Note 7: Här är 7 bra alternativ

Totalt lyckades Samsung kränga 75,3 miljoner smartphones (exklusive den pensionerade Note 7) under det tredje kvartalet, vilket är en nedgång från 83,8 procent jämfört med samma tidsperiod 2015. Detta bidrar till att Samsungs tillväxttakt är den långsammaste på nära två år, enligt Strategy Analytics, som uppskattar att företagets marknadsandel inom smartphones nu krympt till 20 procent.

IDG News