Efter en lång tids väntan går det nu att beställa Microsoft Hololens i sex utvalda länder, närmare bestämt Australien, Frankrike, Irland, Nya Zeeland och Storbritannien och Tyskland. Sedan tidigare går det även att beställa prylen i USA och Kanada.

Men även om du bor i något av nämnda länder är det ingen vidare klok idé att köpa Hololens redan nu. Versionen som släppts är nämligen avsedd för de utvecklare som ska ta fram alla häftiga appar och spel som vi ska roa oss med så småningom. Som privatperson lär du tyvärr inte ha någon större nytta av prylen i dagsläget.

Hololens
Microsoft Hololens

Nyligen fick vi möjlighet att testa Hololens i samband med att produkten lanserades i Storbritannien. Efter att ha stått i en lång kö fick vi gå in i ett rum och spela ett spel som till hälften utspelas i den digitala världen och till hälften i den riktiga. Begränsningar i hård- och mjukvaran gör emellertid att det inte känns riktigt realistiskt.

3d-figur
Vem har inte drömt om att ha en tvättäkta orch på skrivbordet?

Microsofts marknadsföringschef Leila Martine är noga med att poängtera att det heter Hololens Developer Edition av en anledning. Den slutgiltiga produkten som säljs till konsumenter kommer vara betydligt mer finslipad och antagligen kommer den inte kosta mycket mer än konkurrerande produkter som Oculus Rift och HTC Vive. Som jämförelse kostar dagens utvecklarversion av Hololens mellan 30 000 och 50 000 kronor styck.

Lätt att använda

Det är inga problem att sätta fast Hololens på huvudet och det känns inte obekvämt. Det finns gott om utrymme för glasögonen, så de behöver vi inte ta av oss. Prylen är ganska lätt, så det är inte särskilt jobbigt att ha på sig den under den timslånga demonstrationen.

Gester
För att styra upplevelserna i Hololens använder du dig av en begränsad uppsättning av gester. Vill du välja ett objekt nyper du tag om det och sedan kan du flytta runt det i rummet. När du är nöjd är det bara att släppa taget.

På ovansidan finns fyra kameror som kartlägger området omkring dig och förvandlar det till en 3d-modell som mjukvaran kan förstå sig på. Under kamerorna finns det två skärmar som används för att se de olika figurerna eller föremålen på. Genom att erbjuda lite olika vinklar skapas en illusion av tre dimensioner. Det är tydligt att bilderna är datorgenererade, men efter en stunds användning tänker du inte så mycket på det längre.

Skärmarna täcker mellan hälften och två tredjedelar av synfältet, så det blir tyvärr inte en helhetsupplevelse. Skickliga utvecklare kommer naturligtvis att ta hänsyn till det begränsade synfältet, men vi tror att det blir svårt att skapa riktigt skrämmande spel om det blir alltför lätt att titta åt ett annat håll.

Roboraid
Skjutarspelet Roboraid är ett exempel på vad Hololens kan användas till.
Sida 1 / 2

Innehållsförteckning