Audi R8 saknar som sagt baksäte, med framtill finns ett bagageutrymme. Räkna dock inte med att få plats med mer än en sportbag. Eller en Ica-kasse. Och varje gång vi stängde luckan var vi nervösa över att vi skulle trycka in den tunna plåten.

Test Audi R8
I mittkonsolen finns ingen skärm, här har Audi istället valt att ge plats för tydliga reglage.

M3 rekommenderarSammanfattning

Audi R8 är ett riktigt kraftpaket med härliga köregenskaper, men också en bil som går att köra mer diskret till vardags. Bilen är modern och du behöver inte göra avkall på moderna funktioner bara för att du väljer en sportbil där körupplevelsen är högsta prioritet. Prislappen är ganska saftig, speciellt när du plockar på alla tillval, men det är tydligt att Audi inte har kompromissat på någon punkt när det gäller kvalitet. Nya R8 är helt enkelt en drömbil för dig som vill kombinera sportig körning med moderna bekvämligheter och lyxiga detaljer.

plus

Brutal motor
Lättkörd
Virtual Cockpit
Kvalitetskänslan

minus

Prislappen
Saknar en del säkerhetsfunktioner

Fakta Audi R8 Coupé 5.2 FSI quattro 610 hk S tronic

Tillverkare: Audi
Pris grundutförande: 1 839 000 kr
Pris testbil: 2 287000 kr
Motor: 5,2 liters V10 bensin
Effekt: 610 Hk vid 8 650 varv/min
Växellåda: 7-växlad dubbelkopplingslåda (automat)
Vridmoment: 560 Nm vid 6 500 varv/min
Prestanda: 0–100 km/h 3,2 sek.
Toppfart: 330 km/h
Bränsleförbrukning, blandad körning:1,23 l/10 km (fabriksuppgift)
Tjänstevikt: 1 630 kg

Betyg: 5 av 5