Skyrim

15. Skyrim
Mycket är sig likt när vi besöker Skyrim för tredje gången. Karaktärsskaparen innehåller alla alternativ som vi är vana med, introsekvensen är likadan och flera underliga buggar är intakta. Ändå känns äventyret helt nytt. Att promenera genom välbekanta byar blir något helt annat när världen ”existerar” mitt framför våra näsor. Karaktärerna som befolkar Skyrim får ett helt nytt liv, stugorna blir mer inbjudande, medan spindlar och skelett blir betydligt mer avskräckande än förr. Att stå högt på en bergstopp och titta ner mot en by vid horisonten kan till och med framkalla både svajiga knän och lätt svindel.

Efter att ha bytt kontrollmetod från teleportering till fri rörelse är det i stort sett helt smärtfritt att navigera den jättelika världen. Att använda magi eller vapen med Move-kontrollerna fungerar även det över förväntan och speciellt pilbåge och magi blir betydligt roligare med rörelsekontroller. För den som föredrar att sitta still i soffan under spelpassen fungerar en vanlig handkontroll lika bra som alltid.

Att grafiken har fått sig en suddig snyting, speciellt på avstånd, kan vi förlåta. Det största problemet med Skyrim VR är egentligen att det saknar kompabilitet med den vanliga Playstation 4-versionen av spelet. Men om du vill ha ett massivt VR-äventyr finns det inget bättre val än Skyrim.

Spelas med handkontroll eller två Move-kontroller.

Betyg 7 av 10Betyg 7 av 10

Farpoint

14. Farpoint

Farpoint var Sonys första riktiga storsatsning på Playstation VR. Spelet säljs tillsammans med en speciell kontroll som med lite fantasi kan liknas med ett automatgevär. Eller en vit plastleksak med boll, om man så vill.

I Farpoints virtuella verklighet är dock vapenkänslan alldeles utmärkt. Vapnet på skärmen följer minsta rörelse och allt ifrån att precisionssikte till omladdnings blir helt naturligt. Det är oerhört lätt att leva sig in i äventyret, vilket gör striderna ännu mer intensiva. När stora äckliga spindlar kommer flygandes genom luften är det svårt att behålla lugnet och inte skjuta panikartat åt alla håll.

Utan VR är Farpoint ett ganska mediokert skjutspel, men inuti hjälmen får inlevelsen rejäl skjuts och varje litet oljud får oss att krampaktigt greppa tag i den trogna plastpistolen.

Spelas helst med Aim-geväret, stöd för Move-kontroll och vanlig handkontroll.

Betyg 7 av 10Betyg 7 av 10

Dirt Rally

13. Dirt Rally

När Dirt Rally lanserades hyllades det för sin fantastiska kontroll och utmanande tävlingar. Faktum är att varken Codemasters eller någon annan utvecklare har lyckats få till samma perfekta körkänsla i ett rallyspel sedan dess.

Något som Codemasters däremot har lyckats med är VR- implementeringen som kom ett par månader efter originalreleasen. Hela spelupplevelsen har förts över till VR-formatet och att spela Dirt Rally i VR med en ratt i nävarna är en smått surrealistisk upplevelse. Träden som susar förbi bilens rutor i alldeles för hög hastighet känns nu ännu mer skrämmande och att köra av vägen är inget att rekommendera. Intressant nog blir det erkänt svåra Dirt Rally en aning enklare i VR eftersom det är lättare att ”känna” vart på de smala skogsvägarna som bilen befinner sig.

Spelas med handkontroll.

Betyg 7 av 10Betyg 7 av 10

Zone of the Enders

12. Zone of the Enders: The Second Runner

Årets kanske mest otippade release var remaken av Hideo Kojimas lite förbisedda Playstation 2-klassiker Zone of the Enders: The Second Runner. Inte nog med att grafik och kontroll har finslipats, så har spelets förts över till den virtuella verkligheten.

Denna gång ser spelaren äventyret från cockpiten i den jättelika roboten Jehuty, vilket skapar en helt annan upplevelse än tidigare. Ibland märks det visserligen att spelet inte är VR-anpassat i grunden och eftersom det ofta bygger på snygg och fartfylld action kan det lätt kännas rörigt. Överlag har utvecklarna däremot lyckats klart över förväntan och det är egentligen bara de lite ödsliga miljöerna och bristen på detaljerade texturer som påminner om att det är ett gammalt Playstation 2-spel i grunden.

Men vad spelar det för roll när vi får spela ett av de bästa Playstation 2-spelen helt i välfungerande VR? Silent Hill 2 nästa, tack!

Spelas med handkontroll.

Betyg 8 av 10Betyg 8 av 10

VR

11. Firewall: Zero Hour

Ett realistiskt skjutspel som i första hand ska spelas online med och mot mänskliga spelare. I VR, där lagg och kontrollproblem kan förstöra hela upplevelsen. Vem tyckte att det var en bra idé?

Men lika oväntat som trevligt fungerar Firewall: Zero Hour alldeles ypperligt. Kontrollen, speciellt med Aim-geväret, sköter sig perfekt och lyfter upplevelsen. Detsamma gäller onlineupplevelsen som påminner om svunna tider. Istället för total tystnad eller homofoba och rasistiska gapskrik är folk överlag hjälpsamma och trevliga. Det hela påminner om när Xbox Live var nytt och Rainbow Six det häftigaste som fanns att spela. Och det är en stor komplimang.

Med mer innehåll hade betyget klättrat minst en pinne, men utvecklarna har varit flitiga med uppdateringar så förhoppningsvis får vi en stadig ström med nytt innehåll.

Spelas helst med Aim-geväret, stöd för Move-kontroll och vanlig handkontroll.

Betyg 8 av 10Betyg 8 av 10