Om det är något Final Fantasy XV verkligen lyckas träffa rätt så är det att bygga upp en trovärdig atmosfär. Att köra runt i den enorma världen, lyssna på soundtrack från gamla spel i serien, se hur djur springer i gräset samtidigt som ljusstrålar slår ner på motorhuven är – i brist på bättre ord – förtrollande.

Överallt i världen hittar vi små byar, bensinmackar, städer och bilar som kör förbi. Vid havet badar människor och i de stora städerna kryllar det av folk som traskar runt, handlar och umgås. Med tanke på hur galet snyggt och stort Final Fantasy XV är så är det extra imponerande hur livfull värld Square Enix lyckats bygga upp. Det är en slags bisarr blandning av framtid och fantasy, där mobiltelefoner och flygande bilar går hand i hand med drakar och svärd.

Final Fantasy XV

En enorm värld att utforska

Precis som med många andra storspel är Final Fantasy XV proppat av hemligheter och sidouppdrag. Borta är dagarna du låste upp ett luftskepp mot slutet av äventyret och då kunde utforska, här är istället större delen av kartan öppen redan vid start. Huvudkampanjen sträcker sig inte mycket längre än 15-20 timmar men då många av de bästa grottorna och maffigaste bossarna gömmer sig utanför berättelsen tjänar du mycket på att utforska och se dig runt.

Det är också här bristerna lyser igenom. Berättelsen kommer inte igång ordentligt förrän drygt halvvägs in, och då flyttas fokus från en öppen värld till en mer regisserad upplevelse i klassisk Final Fantasy-manér. Då lyfts Noctis äventyr från rörigt och förvirrande till hjärtskärande och nervkittlande. Det är bara synd att Square Enix var tvungna att slopa en av spelets absolut största säljpunkter – den enorma världen – för att kunna briljera på den fronten.

Final Fantasy XV Pris vid test: 499 kr.

Bästa pris just nu: 99 kr