VW Tiguan test
Körlägesväljaren låter dig snabbt ändra optimalt program beroende på var du kör.

MMI:t i bilen är som sagt lättjobbat och du hittar utan problem inställningar då allting ligger ordnat väldigt logiskt. Bilen saknade navigator men vi kopplade in vår Iphone med Apple Car Play och det funkade galant. Ljudanläggningen låter väldigt bra med både tyngd och dynamik samt en klar och naturlig ljudbild.

På vägen upp till Norrland från Stockholm är det blötsnö, något som gör att parkeringssensorerna börjar gnälla liksom den adaptiva farthållaren. När bilen inte kan hålla koll på framförvarande fordon går den inte att använda farthållaren över huvud taget. Annars går bilen väldigt bekvämt och så länge vi håller oss under cirka 100 km/h går den även väldigt tyst och behagligt. Den drar dock förvånansvärt mycket bränsle, drygt 0,7 liter/mil under försiktig landsvägskörning och en bit över 0,8 liter/mil i stadstrafik är förvånansvärt mycket med tanke på motorn.

Omdöme

Nya Tiguan erbjuder varken körglädje eller finesser som sticker ut, men den är väldigt praktisk och mycket bekväm att köra och sitta i. Utrymmena är väl tilltagna för att vara en mellanstor suv och Volksvagen har verkligen tänkt på detaljerna. Bilen är rimligt prissatt även om det snabbt drar iväg när du börjar plocka på extrautrustning.


Fakta Volkswagen Tiguan GT 190 TDI

Pris: Från 336 000 kronorM3 rekommenderar
Tillverkare: Volkswagen
Biltyp: SUV
Motor: 2-liters diesel 4 cylindrar
Drivning: Fyrhjulsdrift (Haldex)
Effekt: Max effekt 190 hk (140 kW), max vridmoment 400 Nm vid 1 900-3 300 r/min.
Växellåda: 7-växlad automat
Prestanda: Toppfart: 212 km/h
Bränsleförbrukning: 5,7 l/100 km blandad körning (fabriksuppgift)
Tjänstevikt: 1 723 Kg
Max dragvikt: 2 500 kr
Nybilsgaranti: 2 år

plus

Komforten
Prisvärd
Bra säkerhetsfunktioner

minus

Dyr extrautrustning
Ganska törstig
Något klen motor

Betyg 4 av 5