Äntligen är den här, terrängkombi-versionen av Volvo V60 som vi nyligen testade och hyllade till skyarna. Nya V60 Cross Country är till stor del samma bil som vanliga V60, därför rekommenderar vi att du läser det testet för mer ingående information om saker som infotainmentsystem.

I Sverige är Cross Country-nischen väldigt populär, och föregångaren XC70 blev en stor succé för Volvo. I och med att tillverkaren moderniserade designen över hela produktlinjen, ända sedan nya XC90 såg dagens ljus, är det dags för en ny skogsmulle-kombi.

Givetvis är det en utmaning att ta fram en bil som både ska tilltala dig som har behov av en tålig bil med bra framkomlighet, och dig som bara gillar det den här typen av bil utstrålar. Och här har Volvo verkligen lyckats.

Missa inte: Bästa terräng-kombi

Högre utan att det syns

Bilen är 60 mm högre än vanliga V60, vilket innebär bättre framkomlighet men också att det blivit smidigare att ta sig in i bilen. Samtidigt upplever vi inte bilen som speciellt hög designmässigt, den känns fortfarande som en mellanstor kombi och vi tycker att V60 är betydligt snyggare överlag än storebror V90. 210 centimeter markfrigång är riktigt bra och bättre än de flesta konkurrenter i det här segmentet. Och det är samma höjd som XC70, något som är viktigt för oss som är ute ock kör på steniga skogsvägar.

Volvo V60 CC
Baksätet är hyfsat stort och här sitter du bekvämt, om du inte är för lång.

Säker och stabil på vägen
Vi testar V60 CC under en vecka i mars med varierad väderlek. Någon direkt halka är inte aktuell under testperioden men fyrhjulsdriften känns stabil och bilens säkerhetssystem fungerar ypperligt. Väghållningen är riktigt härlig även om d4-motorn i testbilen (det kommer även en bensin-modell) inte borgar för speciellt rolig körning. Här finns bra drag men bilen är inte speciellt reaktionssnabb eller sportig.

Den åttastegade automatlådan jobbar i perfekt harmoni med motorn, med vissa undantag när bilen ska varva ned från kickdown, då lådan ibland uppför sig osäkert innan den hittar rätt.

Bilen ska ha lite annan fjädring än vanliga V60, och den höjda karossen och den något bredare spårvidden påverkar givetvis köregenskaperna. Testbilen känns dock inte osäker på något sätt när vi testar att pressa den på kurviga vägar.

Volvo V60 CC
Vi gillar verkligen fronten på nya V60 CC.

Under landsvägskörning njuter vi av den fenomenala adaptiva farthållaren och pilot assist-läget. Här ligger bilen stadigt i mitten av filen och det här är nog det bästa systemet vi testat på den punkten. Testbilen har tydliga döda vinkeln-varnare och massor av andra smarta säkerhetssystem som vi också uppskattar, som kameror runt om bilen och kollisionsvarnare.

Bra komfort

Stolar och inredning överlag är densamma som i vanliga V60, det vill säga av hög klass och med fenomenal komfort. Med vinterhjul på läcker det in en del vägljud när vi bränner mil på motorväg, här är tyska kvalitetsbilar en aning bättre.

Utrustningslistan till V60 CC är riktigt gedigen, men prislappen drar snabbt iväg. Testbilen kostar en bit över 600 000 kronor, vilket är lite i överkant för en Volvo i den här storleksklassen. Men visst är det trevligt med ventilerade stolar med massage, en ljudanläggning med riktigt hifi-ljud och ett läckert panoramaglastak.

Volvo V60 CC
Högtalarna i testbilen låter riktigt bra och centern sticker verkligen ut i fronten
M3 rekommenderar

Omdöme

V60 är överlag en väldigt intressant bil om du inte behöver det där lilla extra i bagageutrymme och inte har storväxta passagerare i baksätet. Cross Country-versionen ger extra skydd och bättre markfrigång, och fyrhjulsdrift är uppskattat vintertid framför allt. Men priset drar snabbt iväg när vi bockar för tillbehören och dieselmotorn är inte jättespännande prestandamässigt.

Fakta Volvo V60 D4 Cross Country

Testad: Mars 2018
Tillverkare: Volvo
Pris från: 381 900 kr
Testbilens pris: 618 000 kr
Motor: 4-cylindrig dieselmotor, 190 hk vridmoment 400 Nm
Växellåda: 8-växlars automat
Prestanda: 0 - 100 km/h på 8,2 sek
Toppfart: 220 km/h
Bagagevolym: 658–1 441 liter
Markfrigång: 210 mm
Angiven förbrukning (NEDC): Från 0,51 liter/mil blandad körning
CO2-utsläpp: 143 g/km

plus

Säkerhetsfunktionerna.
Pilot Assist-läget.
Komforten.
Väghållningen.

minus

Lite trångt i baksätet.
Dyr extrautrustning.

Betyg 8 av 10
Sida 1 / 2

Innehållsförteckning