Splatoon2

10. Splatoon 2

Nintendos onlineskjutare Splatoon tillhörde ett av de allra bästa spelen till Wii U, och upföljaren till Switch gör oss inte besvikna. De stora nyheterna må saknas, men spelet är så finslipat att det inte spelar så stor roll. Ett av de absolut bästa onlinespelen hittills, oavsett format.

Pris: 484 kronor hos Prisjakt

Läs vår recension här!

mario

9. Mario Kart 8: Deluxe

Tre år efter att det släpptes är Mario Kart 8 fortfarande ett av världens bästa racingspel, och defintivt det bästa i den här serien. Framför allt lyckas det utmärkt med att vara lika inbjudande för nybörjare som för mer finslipade Mario Kart-experter. Deluxe-versionen till Switch erbjuder inte jättemycket nytt, men att vi nu har möjlighet att spela den här pärlan bärbart gör det värt att införskaffa även om du redan har plöjt hundratals timmar med Wii U-versionen.

Pris: 489 kronor hos Prisjakt

Läs vår recension här!

Hyrule Warriors strid

8. Hyrule Warriors: Definitive Edition

The Legend of Zelda korsat med Dynasty Warriors. På pappret ett koncept som är lätt att vara skeptisk mot. Men sanningen är att vi är lika beroende idag som vid originallanseringen av Wii U-versionen. Att springa runt Hyrules fantastiska miljöer för att söndra och härska som Link, Ganondorf och resten av det digra karaktärsgalleriet, är en upplevelse alla actionspelsentusiaster borde ta del av. Supersnabb gameplay och lättillgängligt upplägg gör Hyrule Warriors till ett utmärkt val när du behöver en paus från tyngre spel som The Legend of Zelda: Breath of the Wild eller The Elder Scrolls V: Skyrim.

Läs vår recension av Nintendo 3DS-versionen här!

Pris: 529 kronor hos Prisjakt

Mario

7. Mario + Rabbids: Kingdom Battle

Att kombinera Super Mario med Ubisofts udda kaninfigurer Rabbids är kanske inte det mest självklara. Men faktum är att det fungerar alldeles lysande. Här blandas en skojfrisk ton med förvånansvärt mycket djup, i något som kan kallas för en Nintendo-variant av X-com.

Pris: 449 kronor hos Prisjakt (Gold Edition)

Läs vår recension här!

Celeste

6. Celeste

Det går en trend i spelvärlden just nu med svinsvåra och retrodoftande plattformsäventyr. Celeste är knappast något för den som vill ha en tillbakalutad upplevelse, men om du pallar med otaliga dödsfall och svåra passager väntar ett av de charmigaste titlarna på länge. Celeste briljerar inte bara i sin mekanik, utan lyckas också berätta en hjärtskärande historia om att finna sig själv.

Splatoon 2 (Switch)

Bästa pris just nu: 484 kr