Dead Cells

5. Dead Cells

Vi kallade Dead Cells för en modern actionklassiker när vi recenserade det, och har absolut inte några skäl att backa från den formuleringen. Det här är nämligen ett lika vanebildande som varierat spel, som genom sitt roguelite-upplägg hela tiden lyckas överraska.

Läs vår recension här!

Pris: 234 kronor hos Prisjakt

Mario

4. Super Mario Odyssey

Ingen Nintendo-konsol är komplett utan ett Mario-äventyr – till Switch hittar vi dessutom det bästa spelet i serien på väldigt många år. Super Mario Odyssey är en kreativ fest, med mängder av överraskningar, genomtänkta nivåer och fantastisk yta. Visst, samlarmanin är möjligen lite överdriven men det bör inte hindra någon från att spela detta.

Pris: 399 kronor hos Prisjakt

Läs vår recension här!

Hollow

3. Hollow Knight

Det här utmanande actionäventyret går i samma stil som Super Metroid och Castlevania: Symphony of the Night, men frågan är om det inte gör allt lite bättre än de två superklassikerna. Vi snackar med andra ord om ett tvådimensionellt äventyr, där du får utforska enorma grottsystem och ta dig till nya platser allt eftersom. Utmaningen har dock mer gemensamt med Dark Souls-serien, så förvänta dig inte någon enkel resa.

Pris: 368 kronor hos Prisjakt

Smash

2. Super Smash Bros Ultimate

Nintendos långlivade fightingserie har hängt med sedan Nintendo 64-tiden, och genom åren bjudit på mer eller mindre galenskap. Ultimate fortsätter naturligtvis traditionen med att proppa in alla möjliga karaktärer, nivåer, musikstycken och allt där emellan. Det är lika mycket en nostalgitripp för alla som gillar tv-spel som ett finputsat fightingspel som fungerar lika bra på förfesten som på e-sportscenen.

Läs vår recension här!

Pris: 529 kronor hos Prisjakt

Zelda

1. The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Längst upp på den här listan hittar vi naturligtvis The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Ska du bara köpa ett spel till din nya konsol är det definitivt det här du ska satsa på – allt annat vore nästan kriminellt. Och frågan är om inte The Legend of Zelda: Breath of the Wild kommer hålla den här platsen under hela konsolens livstid. Vi har åtminstone svårt att se hur något spel ska kunna överträffa det.

Pris: 584 kronor hos Prisjakt

Läs vår recension här!

Mario Kart 8 Deluxe Pris vid test: 518 kr.