När det stod klart att Star Wars Battlefront skulle komma tillbaka visste glädjen knappt några gränser. Spelserien där du får uppleva Star Wars olika kända slag som storskaliga flerspelarmatcher à la Battlefield hade legat slumrande i tio år och suget var starkt – och inte blev det mindre när det visade sig att Battlefield-utvecklaren Dice skulle stå för utvecklingen. Det blev naturligtvis en enorm framgång – idag beräknas Star Wars Battlefront ha sålt i 14 miljoner exemplar, en smått hissnande siffra.

Det verkar finnas en vilja av att vända sig från den mörka till den ljusa sidan, för att använda Star Wars-termer.

Men spelare satte snart jublet i halsen när de upptäckte att det inte var vidare mycket spel de fick för pengarna. Grundspelet, som kostade 600 kronor, innehöll nämligen bara fyra kartor. Ville du ha mer uppmanades du köpa ett säsongspass med nedladdningsbart material för ytterligare 500 kronor. Sajter som Metacritic svämmades snart över av upprörda Star Wars Battlefront-spelare.

Star Wars Battlefront II

Ett nytt hopp?

Två år senare är uppföljaren här och med tanke på spelarreaktionerna senast är det förståeligt att spelet känns som ett försök till en försenad ursäkt. Men hur bra den ursäkten är går att diskutera.

Star Wars Battlefront II är först och främst en tydlig överreaktion på det förra spelet. Dice har öst på med allt möjligt innehåll vad gäller nya kartor, spelbara hjältar, spellägen och förmågor. Det verkar finnas en vilja av att vända sig från den mörka till den ljusa sidan, för att använda Star Wars-termer.

Det återspeglas direkt i det som förmodligen är den mest uppmärksammade nyheten på förhand – enspelarkampanjen. I den får vi följa Imperiets Iden Versio, ledare för specialenheten Inferno, från ungefär slutet av Return of the Jedi och fram till någonstans runt The Force Awakens.

Enspelarkampanjen är inte utvecklad av Dice utan av den nya EA-studion Motive. Och den är riktigt dålig. Tyvärr, det finns inte något bättre sätt att beskriva det på. Förvänta dig inte något i stil med kampanjerna från spel som Battlefield 4 eller Call of Duty. Det här är snarare mer av en tårtbit som vill visa upp olika lager med innehåll från onlinedelen. Vilket innebär att du får känna på olika vapen, köra en del fordon och leka runt med hjältar som Luke Skywalker och Han Solo.

Sa vi förresten att det känns lite som om en företagsstyrelse gjort det här spelet? För det gör det.

Uppdragen är repetitiva och oinspirerade med tråkig bandesign och stel spelkänsla. Vad gäller själva berättelsen kan den inte ha varit särskilt prioriterad. Det verkar varit betydligt viktigare att skohorna in Han Solo och Chewbacca på ett hörn. Enspelarkampanjen har inte ens något ordentligt slut utan klipps tvärt av med löftet om en expansion som ska släppas 13 december i samband med The Last Jedi.

Battlefront II 2

EA slår tillbaka

Sa vi förresten att det känns lite som om en företagsstyrelse gjort det här spelet? För det gör det. Star Wars Battlefront II ger ofta intrycket av att vara ett spel som inte är utvecklat för vare sig Star Wars-fans eller spelfans lika mycket som för aktieägare. Speldesignen verkar ha skett genom en kommité som kryssat för alla rutor som varumässigt ansetts vara tillräckligt mycket “Star Wars”.

Här finns närmast fotorealistiska återgivningar av skådeplatserna från filmernas olika slag – och som är gjorda med ett otroligt detaljarbete.

Det är egentligen överraskande att Dice, som annars är så otroligt duktiga på vad de gör, levererat två så här pass styltiga och ytliga actionspel. Föregångaren var verkligen inget Battlefield i Star Wars-miljö och det är inte uppföljaren heller. Star Wars Battlefront II är ett lättillgängligt actionspel utan någon intressant synergi mellan olika spelare och enheter, trots ett nytt klassystemet. Alla springer istället runt och kör sitt eget race i banor som mest verkar vara designade för att vara lika sina förlagor snarare än spelmässigt intressanta. Det får Star Wars Battlefront II att kännas gammalt jämfört med vad som finns på marknaden.

Här finns visserligen närmast fotorealistiska återgivningar av skådeplatserna från filmernas olika slag – och som är gjorda med ett otroligt detaljarbete och Dice ständiga känsla för ljusanvändning. Och den visuella biten är fortfarande ingenting i jämförelse med ljudarbetet som Dice levererar. Det kommer verkligen till sin rätt här när de får jobba med alla de ikoniska ljudeffekterna som finns i Star Wars-universumet. 

Battlefront 3

Lootboxarna anfaller 

Men trots att Dice erbjuder en hel del nytt innehåll i flerspelarläget i form av olika klasser, nya banor, spellägen, hjältar, skepp och förmågor är frustrerande mycket av det ofta låst bakom spärrar. Spärrar som måste tas bort genom att du antingen spelar ihop massa krediter eller köper kristaller för riktiga pengar. För gud förbjude att vi har roligt redan från början.

 

Det kan ta så mycket som 40 timmars spelande att låsa upp en karaktär som Luke Skywalker eller Darth Vader. Det är förstås helt orimligt.

Du behöver absolut inte betala för att låsa upp något av innehållet, men tidsinvesteringen som Dice kräver är långt från rimlig. Det kan ta så mycket som 40 timmars* spelande att låsa upp en karaktär som Luke Skywalker eller Darth Vader. Det är förstås helt orimligt.

Och helt ärligt är det inte okej att det är så här spel ser ut nu för tiden och att vi bara förväntas acceptera det. Det är orättvist mot spelare och det är orättvist mot de utvecklare som tvingas arbeta inom det här systemen. Visst, EA är absolut inte inte ensamma här. I Ubisofts Assassin’s Creed: Origins är det till och med så naket att en sektion för mikrotransaktionerna kallas för “tidssparare”. Vi förväntas alltså köpa spel som sedan är så långtråkigt designade så att vi betalar extra pengar för att slippa spela dem. Girigheten vet knappt några gränser. Vill du spara både tid och pengar är det bättre att inte köpa dessa spel alls.

Battlefront II 4

Som om inte det vore nog erbjuder Star Wars Battlefront II dig också att betala för saker som ger dig spelmässiga fördelar i flerspelarläget. Att betala för visuella utsmyckningar till din karaktär är en sak, men att betala för att vinna är något helt annat. Speciellt i något som utger sig för att vara ett tävlingsspel. Vi trodde faktiskt att de flesta var överens om att det var en gräns vi inte skulle passera.

Vi tror och hoppas att spelare inte kommer acceptera detta. Men köpa spelet kommer de förstås ändå. För att det är Star Wars. Och det vet EA. Frågan är om de bryr sig.

Går inte att blunda

Star Wars Battlefront II är inte ett dåligt spel lika mycket som det är cyniskt och ondsint. Det är ett skapligt onlineactionspel i Star Wars-kläder som är mycket snyggt, tekniskt polerat och erbjuder lättsmält underhållning för Star Wars-fantasterna. En godkänd produkt alltså. Har du inte tröttnat på flerspelarläget i första spelet gillar du förmodligen detta också. Annars lär du inte bli konverterad.

Men det går liksom inte att blunda för hur halvhjärtat mycket av innehållet känns och att hela upplevelsen kretsar kring de fullkomligt usla mikrotransaktionerna. Vi tror och hoppas att spelare inte kommer acceptera detta.

De kommer förstås köpa spelet ändå. För att det är Star Wars. Och det vet EA. Frågan är om de bryr sig.



Star Wars Battlefront II

Genre: Actionspel
Format: PC, Playstation 4, Xbox One
Testat format: Playstation 4
Utgivare: EA
Utvecklare: EA Dice
Pris: 599 kronor till PS4 och Xbox hos CDON, 499 kronor till PC.

plus

Fantastiskt ljud.
Väldigt snygg grafik.
Lättillgänligt.

Minus

Genomuselt genomförande av mikrotransaktioner.
Dålig enspelarkampanj.
Styltig spelbarhet.
Mycket innehåll känns som utfyllnad.


EA har efter massiva protester bland spelare nu sagt att de kommer minska kostnaden för spelets hjältar med 75 procent. Luke Skywalker kommer exempelvis nu "bara" kräva tio timmars nötande för att tjäna ihop till snarare än 40 timmar. Detta är inget som ändrar på vare sig recensionens åsikter eller betyg.

Betyg 5 av 10

Star Wars: Battlefront II Pris vid test: 498 kr.

Bästa pris just nu: 189 kr