Skoda har en lång historia bakom sig, längre än många av oss säkerligen känner till. 1895 började Václav Klement och Václav Laurin tillverka cyklar och strax efter det även motorcyklar. Fordonen lystrade under namnet Laurin & Klement och 1905 började man sedermera tillverka personbilar.

Namnändringen till Skoda skedde när företaget 1924 köptes upp av Škodaverken i Plzeň och sedan rullade det på fram till 90-talet då Volkswagen-koncernen kom in i bilden och moderniserade varumärkets produkter rejält. 1994 lanserades småbilen Felicia och är kanske den första bekantskapen med märket för de flesta av oss här i Sverige. När modellen 2001 slutade tillverkas och ersattes av Fabia hade drygt 1 300 000 bilar rullat ut från bandet.

Skoda Kodiaq

Sedan dess har Skoda växt till sig. Formmässigt är det väl ingen som hajat till i positiv bemärkelse tidigare utan fokus har varit vettiga modeller till ett överkomligt pris. Octavia är ett bra exempel: en riktigt trevlig kärra utan det där lilla extra. Men på senare tid har det hänt något – RS av samma modell var det många av oss som mer än gärna ville rasta på en krokig landsväg, och rymliga Superb är numera ett populärt tjänstebilsval. Kodiak är suv:en för dig som är ute efter en större bil som kan ta sju passagerare, och som bjuder på lite bättre framkomlighet tack vaere fyrhjulsdrift och hög markfrigång. Vi testade tidigare den vanliga TDI-modellen, men nu har vi även testat Sportline-versionen som bjuder på en del nytt i utrustningsväg.

Skoda Kodiak Sportline bjuder på en del visuella detaljer som ger bilen ett lite sportigare yttre, bland annat feta 19-tums fälgar. Men på insidan märker vi ännu större skillnad. Stolarna är rejält skålade och sportratten riktigt greppvänlig och skön. Materialvalet överlag andas hög kvalitet.

Trots att den bara är fyra centimeter längre än just Octavia är det en till synes rejäl pjäs. Designen är riktigt lyckad med en aggressiv säregen front och en snygg bakdel med tydliga drag från syskonet Superb. Det positiva intrycket håller i sig när vi kliver in i kupén, som andas kvalitet rakt igenom. Mycket känns igen från syskonen i koncernen, främst från Volkswagen, men även i form av smådetaljer från Audi.

Skoda Kodiaq
Smart. Ett skydd mot dörruppslag åker automatiskt ut när du öppnar dörren

Priset för Kodiaq börjar på 265 900 kronor, men Sportlineversionen kostar från 339 000 kronor och uppåt beroende på tillval. För den prislappen får vi en bensindriven bil på 150 hästkrafter och med utrustningsnivån Ambition, ett klart intressant alternativ innehållandes det viktigaste sett ur komfort- och säkerhetsvinkel. Testbilen vi först hade inne är var en 190-hästars dieselvariant med automatisk dsg-låda och fullmatad med i stort sett all extrautrustning förutom det som ingår i ”Style”-paketet. Trots det har inte prislappen skenat i väg. En fullutrustad Kodiaq går på i runda slängar 430 000 kronor, rena vrakpriset sett till vad som ingår.

Skoda Kodiaq
Enkelt och lättnavigerat. Tyvärr endast med touch-funktion.

Infotainmentsystemet består av en åttatums skärm med touchfunktion. Det är givetvis en smaksak, men vi saknar ett alternativ för att navigera i menysystemet i form av styrreglage eller pekplatta mellan sätena, liknande lösningarna ibland andra Audi, BMW och Mercedes. Avståndet från förarpositionen ger sig till känna snabbt och du får sträcka ut handen rejält för att nå skärmen, vilket knappas är idealt under körning – och inte heller för oss som har en viss allergi mot feta fingeravtryck på skärmen.

Konstant uppkoppling

Menysystemet är annars riktigt användarvänligt och väl genomtänkt. Undermenyerna är logiska i sin uppbyggnad och det går bra att använda mobilen för att styra. Här har vi stöd för Apple Car Play, Android Auto eller spegling.

En ikon som väcker vår nyfikenhet är Skoda Connect, som är samlingsnamnet för systemets uppkopplade tjänster. Kodiaq har inget fabriksmonterat sim-kort utan för uppkoppling får du antingen koppla upp systemet mot din smartphone, eller beställa ett extra sim-kort till ditt abonnemang (alternativt skaffa ett separat abonnemang) och montera detta i kort-platsen i handskfacket.

Skoda Kodiaq
Suverän app. Med ett extra sim-kort monterat i bilen kan du fjärrstyra vissa funktioner

Med konstant uppkoppling kan du utnyttja den dedikerade appen till fullo, i form av bilens status, position och fjärrstyrning av vissa fordonsfunktioner. Alternativet Infotainment Online får du oavsett hur du väljer att koppla upp bilen och då erbjuds information i realtid i form av trafiksituation, nyheter och väder. Via navigationssystem kan du även få kartorna visade genom Google Maps. För att komma igång behöver du ladda ner appen, och därefter registrera bilen via Skodas hemsida – snabbt och enkelt.

Massor av funktioner

Funktions- och säkerhetsmässigt finns i stort sett allt du kan efterfråga (undantaget en head up-display) beroende på vad du bockar av i tillbehörslistan. Här kan vi bland annat välja mellan adaptiv farthållare, en smart parkeringsassistenten, filhållningsassistent och döda vinkeln-varnare – för att nämna några.

Lägg därtill en hel del andra smarta lösningar som att öppna bakluckan genom att svepa med foten under bilen och ett dörrskydd som åker ut automatiskt och skyddar mot dörruppslag (liknade Ford Focus lösning). Skoda saknar emellertid den digitala instrumenteringen som finns i Volkswagen och Audi, men det lär inte dröja längre innan även Kodiaq föräras med detta. 

Skoda Kodiaq
Sjusitsig. Allt är relativt, men nog tycker vi att det är en aning snålt med benutrymme...

I övrigt är Kodiaq en modell med väl tilltagna utrymmen, där du sitter bekvämt i både fram- och baksäte. I baksätet finns en egen klimatzon och sätet har eluppvärmning. Kodiaq är även den första Skodan som erbjuder sju säten, något som ska tas med en grov nypa salt. Det är bara de riktigt små som över huvud taget får plats i den bakersta sittraden, och det bör mer ses som en nödlösning under väldigt korta sträckor.

Bagaget rymmer hela 720 liter, och med ryggstöden fällda 2 065 liter. Motsvarande siffror för exempelvis Skoda Superb är 660/1 950 liter. Och när vi ändå är inne på komfort, maken till tyst gång stöter vi inte på ofta. Ljudisoleringen är i världsklass och då är testbilen ändå utrustad med grova vinterdäck.

Skoda Kodiaq
Ljudsystemet imponerar. Grymt tryck i basen samt bra med inställningsmöjligheter.

Köregenskaperna lämnar lite att önska, 2,0-liters dieseln med 190 hästkrafter i kombination med den sjustegade dubbelkopplingslådan och fyrhjulsdrift passar bilen perfekt. Uppförandet på vägen känns tryggt, om än lite amerikanskt gungig i komfortläget. Styrningen är lätt och direkt, utmärkande för MQB-plattformen, men att kalla den sportig är att ta i, även om det går att tajta till ekipaget en aning med den adaptiva chassiregleringen (det finns en rad olika körprogram att välja mellan).

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning