Aktuellt pris uppdaterat 2023-01-31
Testad produkt: Playstation 5
Pris: 6 990 kronor hos MediaMarkt
Efter en minst sagt lyckad generation är Sony nu redo att följa framgångsrika Playstation 4 med en nästa generationskonsol som förhoppningsvis ska ge oss lika oförglömliga upplevelser. Och hajpen är enorm – det räcker med att logga in på sociala medier och läsa alla otaliga trådar om hur man förbokar en enhet till lanseringen. Filosofin Sony bjuder på är densamma som sist. Playstation 5 är en ny konsol och början på en helt ny generation.
Omdöme
Positivt
- Snygg och futuristisk design.
- Dual Sense är nästa generations spelkontroll.
- Exklusiva spel från dag ett.
Negativt
- Dyrare än konkurrensen.
- Ingen möjlighet att använda gamla handkontroller.
- PS4-kompatibiliteten är inte helt perfekt än.
Spelkonsol eller rymdskepp?
Många var vi som förundrades när Sony väl visade upp nya konsolens design. Den liknade inget företaget släppt tidigare och jämförelsebilder med routrar haglade över nätet. När den väl stod framför oss undrade vi skämtsamt om den inte slunkit igenom en tidsportal. Maskinen osar nämligen futuristisk design och i ärlighetens namn visste vi inte ens hur vi skulle få den att stå still i horisontellt läge.

Lyckligtvis fanns det ett ställ medskickat i paketet. I just horisontellt läge är det tänkt att vi ska knipsa den på konsolens baksida och låta konsolen vila över den stora plastbiten. Men eftersom Playstation 5 är så pass stor, faktiskt den största spelkonsolen på år och dar, var vi tvungna att ha den ståendes. Här får vi dessutom skruva stället, vilket får den enorma kolossen att kännas riktigt stabil.
Huruvida den är snygg eller inte sitter i betraktarens öga. Vi diggar den futuristiska designen, främst kontrasten mellan den svarta spelkonsolen och det vita skalet. Däremot är den riktigt tung och otymplig, och vi tvivlar på att vi kommer att flytta på konsolen den närmaste framtiden. Men viktigast av allt: den är inte lika högljudd som den första generationens Playstation 4 Pro utan märks knappt av, helt ärligt.
Snabbt gränssnitt och tidsenlig prestanda
Det första som slår oss är hur smidigt det nya gränssnittet känns. Allting känns integrerat och lättillgängligt, men samtidigt välbekant. Numera kommer vi åt nedladdningar och vänlistor direkt utan att nödvändigtvis behöva lämna spelen. En rad intressanta funktioner har också tillkommit, men då vi testar en förhandsversion av konsolens firmware har vi inte riktigt kunnat utforska dessa än.
Desto intressantare är dock att tala om själva prestandan. Faktum är att konsolens storlek har sin grund i att Sony vill hålla innandömet ordentligt nedkylt. Därför är konsolen utrustad med en jättelik fläkt, som dock inte syns med det vita skalet på. Vidare sitter Playstation 5 på en specialutvecklad AMD Ryzen Zen 2-processor med åtta kärnor, vardera på 3,5 Ghz. Grafikprocessorn är i sin tur RDNA 2-baserad och kan uppnå 10,3 teraflops. Ram-minnet är 16 gigabyte gddr 6 och konsolen är även utrustad med en ultra hd blurayspelare, som denna gång även klarar av uhd-filmer på skiva.

Lanseringstiteln Spider-man: Miles Morales ger ett bra hum om kraften i konsolen. I spelets grafikläge får vi ett supersnyggt Manhattan, full av små detaljer som är lätta att missa på grund av spelets snabba tempo. Men det räcker med att vi saktar ned för en stund för att märka av de faktiska skillnaderna mot Playstation 4-föregångaren.
Framför allt är det strålspårningen (raytracing) som imponerar. När det vankas solnedgång ser vi hur olika objekt reagerar mot ljuset och skapar naturtrogna och riktigt övertygande skuggor. Även karaktärernas ansikten har fått sig rejäla lyft sedan sist, där vi nu märker av ännu fler detaljer. När vi sedan adderar den enorma kartan som vi faktiskt får utforska helt fritt, under en rad olika väderförhållanden och som ständigt är i rörelse blir next gen-känslan ännu mer påtaglig. Inte minst när allt mer eller mindre sker utan laddningstider.
Supersnabba laddningstider
En stor snackis är det nya ssd-minnet som sitter i konsolen. Det rör sig om en specialanpassad nvme ssd som levererar data snabbare än vi någonsin upplevt tidigare. Uppstarten av konsolen går på bara några sekunder tack vare den, och döm till vår förvåning gäller det även de två Playstation 5-spelen vi testat: Astro’s Playroom och Spider-man: Miles Morales.
Och sistnämnda imponerar verkligen stort på oss vad gäller laddningstider. När vi använder oss av “fast travel” mellan olika punkter i Manhattan laddar spelet in vårt mål direkt, och detsamma gäller övergången till inomhusmiljöer eller cinematiska sekvenser. Spider-man: Miles Morales är överlag ett spel i snabbt tempo det kommer verkligen till sin rätta utan de laddningssekvenserna som präglade originalet till Playstation 4.

Om det är något vi dock ska klaga på vad gäller ssd:n är det själva storleken på lagringsminnet, 825 gigabyte. Det är något mindre än vad konkurrenten Xbox Series X bjuder på (en terabyte), och då en del används för själva operativsystemet har vi till slut 667 gigabyte att lagra spelen på. Givetvis finns det sätt att utöka minnet på, genom en särskild ingång där vi kan mata in “vanliga” nvme ssd-minnen. Vilka märken vi kan använda har än så länge inte avslöjats.
Och tyvärr verkar det inte heller finnas något som motsvarar Xbox Series-konsolernas “Quick resume”-funktion. När vi byter mellan Spider-man: Miles Morales och Astro’s Playroom startar spelen om från början. Dock går det så pass fort att det nog inte kommer att vara ett stort problem för de allra flesta.
Framtidens handkontroll
Ett annat desto viktigare, och för Playstation 5 helt unikt, framsteg är den nya handkontrollen Dual Sense. Formen är inspirerad av Dual Shock 4, men något större och rundare. Kontrollen har även en mönstrad undersida och sitter riktigt bekvämt i våra händer. Det intressanta finns dock innanför skalet, där Sony har innoverat vårt sätt att interagera med en handkontroll. Dual Sense introducerar nämligen haptisk feedback, en funktion som gör att vi känner av miljön direkt i handkontrollen.
I Astro’s Playroom känner vi exempelvis isen som klirrar under vår robots fötter. Vid andra partier upplever vi hårda vindar när försöker traggla oss igenom en sandstorm, samt olika typer av vibrationer baserade på regn och hagel. Men det stannar inte där. L- och R-knapparna har i sin tur utrustats med adaptiva avtryckare som gör olika typer av motstånd beroende på vad vi gör i spelet, som när vi spänner en pilbåge.

Just variationen gör att vi blir extra pepp på att se hur andra utvecklare använder sig av dessa nya verktyg. Risken finns dock att de förblir nischade efter ett tag, ungefär som tiltfunktionen i Sixaxis-kontrollen till Playstation 3. Spider-Man: Miles Morales använder exempelvis inte funktionerna lika övertygande som Astro’s Playroom. Vi känner hur spindeltråden sakta glider ur våra händer när vi svingar oss runt New Yorks gator. Men några adaptiva avtryckarfunktioner har vi inte märkt av än.
En annan bonus är att Dual Sense också har en högtalare, precis som Dual Shock 4. Nu samverkar den dessutom med kontrollens övriga funktioner, och bidrar därmed till att göra den haptiska feedbacken betydligt mer immersiv än vad den redan är. Dual Sense är även utrustad med en mikrofon, men i dagsläget har vi inte kunnat testa dess kommunikationsförmågor jämfört med ett sedvanligt headset. Den kan dock användas till att blåsa propeller i Astro’s Playroom, en kul detalj vi minns från Nintendo DS-tiden.
Kompatibel med nästan alla dina Playstation 4-titlar
Till skillnad från Playstation 4 är den nya konsolen fullt kompatibel med föregående generation. Enligt Sony själva klarar Playstation 5 av “99 procent” av spelen till Playstation 4 utan problem, och vissa ska till och med fungera ännu bättre. Hittills är det dock ont om riktiga “next gen”-uppgraderingar för de befintliga spelen, men vi har åtminstone snabbare laddningstider för några av dem.

Det märks dock att funktionen inte är av största prioritet just nu, då vi redan stött på ett par Playstation 4-spel som varnar för att inte fungera korrekt med Playstation 5. Dessa är Sonys egna Little Big Planet 3 och Ubisofts Assasin’s Creed Syndicate. Det sistnämnda startade inte alls först, och när vi väl lyckats ta oss in råkade vi ut för grafikbuggar.
Har du en Dual Shock 4-kontroll hemma liggandes fungerar den utmärkt på en Playstation 5, så länge du spelar Playstation 4-spel. Kontrollen är inte kompatibel med Playstation 5-spel av uppenbara anledningar. Fast med tanke på att spel som Spider-man: Miles Morales också släpps till Playstation 4 undrar vi förstås varför det inte skulle gå att patcha in funktionen i efterhand.
En ny generation av spel
Kanske har det att göra med att Sony, till skillnad från Microsoft, fortfarande skiljer på generationer. Egentligen är detta till Playstation 5:s fördel, då den redan nu har ett par helt exklusiva spel på gång, bland annat en remake av Playstation 3-klassikern Demon’s Souls samt Insomniacs Ratchet & Clank Rift Apart. Detta har alltid varit styrkan med just Playstation överlag, att vissa titlar verkligen är låsta till konsolen och inte kan upplevas någon annanstans.

Här och nu känns Playstation 5 verkligen som helt ny och fräsch upplevelse. Allt från konsolens design till den helt nya handkontrollens lekfullhet visar prov på ett riktigt generationsskifte. Förhoppningsvis leder detta till upplevelser som skiljer sig avsevärt från föregående generation. Tekniken finns redan där, men nu hoppas vi att andra spelutvecklare är lika angenäma att även anamma kontrollen lika bra som Sony själva kan.
Fakta Playstation 5
Tillverkare: Sony
Produkttyp: Spelkonsol
Processor: AMD Zen 2 (åtta kärnor med 3,5 Ghz vardera)
Grafik: RDNA gpu, upp till 10,3 teraflops
Minne: 16 gb gddr6
Lagring: 825 gb nvme sdd (667gb för installation av spel)
Videolägen: 4k 120 hz, 8k 60 hz
Optisk enhet: Ultra HD Blu-ray med stöd för UHD Blu-rayfilmer
Anslutningar: 2 st usb-a 3.1, 1 st usb 2.0, 1 st usb-c, ethernetport, hdmi 2.1 ut, nvme express
Storlek: 39 x 26 x 10,4 cm
Vikt: 4,5 kg
Pris: 6 990 kronor hos MediaMarkt
