Smartare uppkoppling för alla

Larz Pohl, försäljningschef för smarta hemmet-lösningar hos energijätten Fortum, poängterar att framtidens hem måste kunna passa allas liv. Ingen vill känna sig som en främling i sitt eget hem, med krånglig teknik som upplevs framtagen för någon med helt andra krav. En barnfamilj på fem personer har av naturliga skäl andra behov än ett par utan barn.

– Du kanske vill ha rörelsesensorer hos din gamla mamma på 87 år, som bor själv och som du är lite orolig för. Om du inte märkt av rörelse på ett tag kan det vara ett tecken på att något hänt. Då vill du få en pushnotis för att kunna ringa hennes grannar och be dem kolla till henne, säger han.

Larz
Larz Pohl på Fortum menar att det smarta hemmet behöver anpassas för alla målgrupper framöver.

– Och om brandlarmet går igång i en lägenhet och inte stängs av inom ett par minuter, så bör rimligtvis också grannarna varnas. Ett smart hus kan då trigga brandlarm i resten av huset, låsa upp dörrar och meddela SOS.

Framöver lär de flesta bostäder vi flyttar in i redan vara utrustade med smarta funktioner – och då lär du inte behöva fundera särskilt mycket på det praktiska. Allt sköts istället per automatik, eller åtminstone efter att du har sagt åt systemet att agera på ett visst sätt.

– Det kommer inte att handla om vilken teknik vi utrustar våra smarta hem med, utan snarare vad vi vill åstadkomma. Systemen bygger mer på interaktion i framtiden. Det kan fråga oss saker som: ”du tänder alltid den där lampan när du kommer hem, ska inte jag göra det åt dig nästa gång?”. Målet är ju att det ska förenkla vardagen, och att de smarta hemmen ska göra saker åt oss som vi alltid gör men som irriterar oss lite, säger Larz Pohl.