Läs även: Så fungerar elcykelpremien

Intresset för elcyklar blir bara större och större. Det såg vi inte minst när vi publicerade vårt test av elcyklar (läs testet här). Men det finns ett problem med de elcyklar som säljs i dag, och det är inte så mycket prestandan eller batteritiden – utan priset. En elcykel går ofta loss på runt 15-20 tusen kronor (den dyraste vi testat kostade 70 tusen!), vilket är en prislapp i saftigaste laget för de flesta.

Dessutom kanske du är mer intresserad av att bara få lite eldrift till din gamla hoj på landet, snarare än att köpa en ny flashig stöldmagnet. Eller så kanske du bara tycker det är kul att meka lite? Och visst vore det bra om det gick att bygga om vraket du cyklar till och från jobbet med till en elcykel – hej då, uppförsbackar och lökringar på skjortan!

Läs även: Smarta cykellås - med larm och gps

Det tyckte vi också, och bestämde oss för att testa att bygga om en gammal skruttcykel med hjälp av ett färdigt elcykel-kit som går att beställa på nätet. Hur svårt är det egentligen? Hur bra blir det? Vilka fel kommer vi göra (som ni nu slipper upprepa)?

elcykel

Elcykel-kit - inte mycket svårare än en Ikeamöbel
Jobbet med att bygga ihop cykeln föll på Tomas Norrman. Han jobbar nämligen inte bara som datorgeni på vår it-avdelning, han är även en cykelentusiast av rang. När han mekat ihop cykeln kunde han nöjt konstatera:

– Så länge du har alla verktyg och kan tänka lite logiskt så är det inga problem alls. Kan du få ihop en avancerad Ikea-pryl klarar du det här.

Missa inte! Billiga elcyklar: Här är hojarna under 10 000 kronor

Cykeln vi valde att bygga om var en klassisk gammal Mustang, damcykel. Gick det att bygga om denna borde gå det att bygga om vad som helst, tänkte vi. Och det gick det! Förutom några mindre oförutsedda problem, så klockade bygget in på under två timmar.

elcykel-kit

– Se till att du har alla verktyg som behövs, samt att du kollar noggrant att cykeln du ska bygga om passar för det elcykel-kit du vill använda, berättar Tomas Norrman efter att ha varit tvungen att våldföra sig på vevlagret med en polygrip i brist på en ordentlig vevlageravdragare.

Att tänka på när du väljer cykel att bygga om
När du väljer cykel att bygga om så kan det vara värt att tänka på vissa saker som underlättar arbetet. Om du till exempel väljer ett batteri som fästs i ramen, så behöver du ha en rak ram om det ska gå att fästa ordentligt. Ramen på vår cykel var lite krökt, vilket gjorde att batteriet bara gick att fästa i två av de tre fästena. Dessutom underlättas arbetet om den cykel du ska bygga om redan har hål för vattenflaskhållare, annars måste du, som vi var tvungna att göra, borra nya hål genom hela ramen.

En annan viktig sak att ta med i beräkningen är vilken typ av bromsar din cykel har. Beroende på om du har fotbroms, skivbromsar, rullbroms eller fälgbromsar, så kan olika kit passa olika bra. Det kit vi använde (Bafang BBS01) fungerar tex inte med fotbroms.

Elcykel-kit

Elcykel-kit
Det finns många olika kit att välja mellan. I den här guiden har vi använt ett elcykel-kit av märket Bafang BBS01 från Batbike.se. Det är ett kit med en motor som fästs vid pedalerna och ger ordentlig draghjälp till bakhjulet. Kitet är relativt enkelt att installera. Det här elcykel-kitet kostar 5 490 kronor. Sedan tillkommer batteri, vi använde ett ram-batteri (250W) för 3 490 kronor. Det är alltså ganska dyrt, 8 980 kronor totalt, men kan jämföras med färdiga elcyklar som ofta kostar runt det dubbla.

Det finns förstås billigare kit också. Till exempel det här hos CDON för 2 999 kronor, exklusive batteri.

Oops, vi byggde en moppe
Det skulle visa sig att det elcykelkit vi byggde ihop inte nödvändigtvis definieras som elcykel, utan snarare moped, eller kanske till och med motorcykel. Varför då? Jo, när du bygger en elcykel gäller följande regler:

* Cykeln gör max 25 kilometer i timmen.
* Cykeln måste trampas för att motorn ska få hjälpa till.
* Motorn får vara på max 250 Watt.

Om dessa kriterier inte möts, så räknas cykeln istället som en moped och det är Transportstyrelsens regler som gäller:

Moped klass II
* Motoreffekt upp till och med 1000 Watt.
* Motorn får ej ge kraftillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen.

Moped klass I
* Motoreffekt upp till 4000 Watt.
* Får inte gå fortare än 45 kilometer i timmen.

elcykel

I och med att cykeln som vi byggde har ett gasreglage som gör att du kan åka utan att behöva trampa blev den plötsligt en moped. Om du väljer en sådan lösning kan det alltså vara så att det finns andra krav, så som hjälm, registreringsbevis och körkort. Här kan du läsa transportstyrelsens regler för moped klass1 och klass 2.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning