Goodyear Ego 2

Ego 2 är något så ovanligt som en elskoter med tre hjul: två fram och ett bak. Konstruktionen ger en stabil och mer säker färd än med ett tvåhjuligt fordon och lämpar sig därmed för en bredare publik. Till utseendet liknar den till mångt och mycket de trehjuliga modellerna från Piaggio eller Gilera, och som är motorcyklar som får köras med vanligt b-körkort. Ego 2 är däremot en aldriven moped som går att få som antingen klass I (max 45km/h) eller som klass II (max 25 km/h).
 

Goodyear Ego 2
Ego 2 kommer i flera olika färger

Det är ett annorlunda designat fordon som onekligen väcker en hel del uppmärksamhet. Ett helgjutet chassi i aluminium, snygga fälgar och en smakfull belysning ger ett coolt intryck. Som pendlarfordon är det riktigt intressant med en räckvidd på upp till 120 kilometer beroende på körstil och utrustning.
 

Goodyear Ego 2

Sittställningen är som på alla skotrar upprätt. Styret är brett och ger en stabil känsla, både vid stillastående och under färd. Vid vardera handtag finns reglagen för fram- och bakbromsar placerade (skivbromsar) och på höger sida även reglage för fram- och bakåtdrift samt signalhorn. Vänstersidan har blinkers och hel- eller halvljus. I mitten finns instrumentpanelen med en analog hastighetsmätare samt en digital som visar batterikapacitet samt trippmätare.

Inga konstigheter utan det är i stort sett bara tuta och köra. Under sadeln finns ett minimalt lastutrymme samt ett vred för att öppna två luckor: ett till batteriet samt ytterligare ett litet förvaringsutrymme. I detta kan du placera ännu ett batteri och på så sätt fördubbla räckvidden. Just dessa luckor känns emellertid ganska billiga i sitt utförande och kräver ofta flera försök för att stängas.

Goodyear Ego 2
I mitten av ramen finns batteriet placerat. Det kan laddas via en kontakt direkt in i mopeden eller tas med in hemmet och laddas där

När vi vrider om tändningen hörs…ingenting. Motorljud kan givetvis vara en del av tjusningen, men i detta fall är det befriande tyst även under färd. I och med eldriften kommer kraften direkt och accelerationen är hisnande för att vara en eu-moped. Vi tycker oss uppfatta en större acceptans bland de boende i bostadsområdena jämfört med de mer väsnande och bensindrivna skotrarna som är omåttligt populära, inte minst bland ungdomar.
 

Goodyear Ego 2
Förvaringsutrymme eller plats för ett extra batteri.

Körmässigt är Ego 2 en mycket behaglig upplevelse. Den tysta gången samt en riktigt bra fjädringskomfort ger mersmak och under testperioden är det flera nyfikna betraktare som kommer fram för att få veta mer om fordonet.

Att sitta två på mopeden fungerar alldeles utmärkt, även om räckvidden då reduceras en aning. När vi ändå är inte på räckvidd. Ego 2 skall enligt specifikationerna ta dig upp till 60 kilometer, men vi skulle säga att runt 45 kilometer är mer närmare sanningen. Har du då dessutom investerat i ytterligare ett batteri kommer du med andra ord utan problem kunna ta dig nio mil innan det är dags att ladda.

Trots tre hjul istället för två är Ego 2 extremt lättmanövrerad och det inga problem att snabbt kryssa sig fram mellan bilarna i stadstrafik. Att ladda batteriet tar runt sex rimmar och det ska klara av 600 laddningar.

M3 rekommenderar

Omdöme

Eldrift är minst lika kul och mer miljövänligt än traditionella lösningar. Ego 2 är otroligt lättkörd och underhållande och med en teoretisk räckvidd på upp till tolv mil även ett intressant alternativ för pendlaren. Kvalitetskänslan är hög, förutom i vissa smådetaljer (luckorna) och det finns färre saker som kan gå sönder i en eldriven jämfört med en konventionell motor. Att dessutom slippa besöka bensinstationen titt som tätt är en bonus som heter duga.
 


Fakta Goodyear Ego 2

Pris: 36 000 kronor i grundutförande
Mer info: Just Green
Motor: Borstlös 60 V 1500 W
Batteri: 60V 26AH Lithium-IonMaxfart: 45 km/h
Räckvidd (enligt tillverkaren): 60 km
Bromsar: Skivbromsar fram/bak
Laddtid: Cirka 6 timmar
Batteri-livslängd: Cirka 600 laddningar
Uttag: AC 220 V
Mått (L x W x H): 176 x 58 x 97 centimeter
Vikt: 90 kg
 


plus

Eldrift
Acceleration och köregenskaper
Udda och snygg design

minus

Vissa ”billiga” detaljer i konstruktionen
Snålt med lastutrymme
Dyr

Betyg 8 av 10