Flera Spotify-användare har rapporterat om en ny inställing som dykt upp som låter användare välja om de vill tillåta sponsrade låtar eller inte. Låtarna integreras då i spellistor som du följer och dyker upp ovanför dem. Du kan se ett exempel nedan där Twitteranvändaren @liamtmaloney postat en bild som visar den sponsrade låten Call me av Neiked i en spelllista.

I en kommentar till Techcrunch bekräftar Spotify den nya funktionen och säger att låtarna väljs ut för att matcha med användarens tidigare musiksmak. Låtarna går att spela och spara direkt utan att någon annons först behöver ses. Till The Verge säger företaget även att sponsrade låtar är en testfunktion som bara kommer dyka upp för Spotify Free-användare.

Sponsrade låtar-inställningen är automatiskt påslagen och än så länge verkar den bara vara tillgänglig för enstaka användare. Märker du att sponsrade låtar börjar dyka upp kan du stänga av funktionen under visningsalternativ i inställningar.

Spotify har förstås tidigare tillåtit sponsrat innehåll i sin tjänst. Så som spellistor sponsrade av olika varumärken. Att företag nu kan ge dem pengar för att ge enskilda låtar mer exponering är däremot nytt.