Porsche Panamera har fått en rejäl uppdatering sedan vi testade den senast, och utvändigt påminner en hel del av formerna om 911:an. Men det här är en riktigt stor bil, den är större än den ter sig på bild och såväl baksäte som bagageutrymme räcker gott och väl till för att en familj på fyra personer ska klara längre resor.


Snabbknapp för 20 sekunders sportläge

Vi testar Panamera 4, grundversionen med V6-motor på 330 hk och 8-stegad automatlåda. Vi kan välja mellan fyra olika körlägen beroende på hur vi prioriterar mellan sportig körning eller komfort. På ratten sitter en snabbknapp som låter oss aktivera sportläget tillfälligt i 20 sekunder, vilket är väldigt smart när du till exempel behöver göra en omkörning. Visst finns här en hel del kraft, men vi saknar det där lilla extra när vi trycker på – både i ren effekt och motorljud.

Panameran är helt klart pigg jämfört med många andra bilar i den här klassen, men är sportighet viktigt bör du helt klart överväga turboversionen med lite fler hästar under huven. Väghållningen är dock riktigt bra och likaså komforten. Väldigt lite vägljud letar sig in i bilen, trots att testbilen har 21-tummare monterade. Bilen är överlag mycket välbyggd och så tät att vi ofta har svårt att stänga dörrarna ordentligt.

Panamera 4

Vi sitter riktigt bekvämt, både fram och bak, och den feta touchskärmen i mitten är skarp och fin. Redan när vi närmar oss med handen reagerar den och här går det att bland annat att välja mellan olika körlägen och att justera ljud- och klimatanläggningen. Lite kul är att vi till och med styr mittenfläktens utblås genom att dra med fingret på touchskärmen.

Du kan anpassa vad som visas på hemskärmen, och överlag justera extremt mycket i Porsches interface.

Panamera 4
På touchskärmen kan du justera det mesta, bland annat anpassa bilens kör- och vägegenskaper..

Tillkrånglade reglage

Det är ytterst sparsmakat med reglage vid växelspaken, men en del finns här. Och ska vi gnälla på något är det just vilka, och hur de är placerade. Du kan styra volymen vid ratten, men även ovanför växelspaken med ett rullhjul, vilket inte är helt smidigt. Och med en touchknapp kan du ändra ingångskälla när du lyssnar på musik. Men varför går detta inte att ändra direkt på hemskärmen? Vi vänjer oss efter ett tag vid var vi hittar de olika funktionerna, men det känns inte helt klockrent överlag.

Tack vare inbyggt e-sim i testbilen är vi alltid uppkopplade och Porsche har en del smarta appar för att hålla koll på vädret, nyheter eller twitterflöden. Navigatorn är också smidig och du kan välja att se bilden i den delvis digitala förardisplayen. En lite störande detalj dock är att när vi navigerar, med kartvyn på den stora mittenskärmen, så dyker samma karta upp i den högra digitala förardisplayen när det är dags att svänga. Det är en sak att få upp information i en HUD, men att ha dubbla kartor, bredvid varandra, känns lite märkligt.

När det gäller förardisplayen är det tydligt att Porsche tänker sportbil i första hand. I centrum på den här displayen sitter en rejäl analog varvräknare medan hastighetsmäteran är en mindre digital variant. Och givetvis finns en analog klocka i mitten under vindrutan, med sekundmätare.

Porsche Panamera 4
I Panamera 4 är det en blandning mellan touchskärm, touchreglage och analoga kontroller.

I utrustningslistan hittar vi en hel del, testbilen har bland annat tydliga döda vinkel-varnare, farthållare (dock ej adaptiv, finns som tillval) och kameror runt om som skapar en tydlig birds eye-bild som hjälper dig vid parkering. En annan funktion som fungerar bättre än väntat är röststyrningen, som kommer på svenska. Vi har inga problem med att exempelvis starta navigering eller välja radiostation med röstkommandon. Givetvis kan du använda Carplay i bilen och då få tillgång till Siri.


Smakar det så kostar det

Nya Panamera 4 börjar på 865 000 kronor men det drar snabbt iväg när du plockar på extrautrustning. Med 21-tums fälgar, metalliclack, 4-zons klimatanläggning och komfortstolar är du redan uppe i nästan en miljon, sedan tillkommer en rejäl slant för saker som adaptiv farthållare, lane assist, rattvärmare och ljuspaket. Vill du dessutom ha det vassaste ljudsystemet – Burmeister 3D Surround – kostar det 70 000 kronor extra. Samtidigt bör du vara medveten om att förbrukningen snabbt drar iväg en bra bit över en liter per mil om du kör lite sportigt, även om det går att hålla bilen strax under 0,9 liter/mil på landsvägskörning om du är försiktig med högerfoten. Det här är helt enkelt ingen billig bil att köpa eller äga.

Porsche Panamera 4
Porsche Panamera 4 har läckra former och den är större än den ter sig på bild.
Betyg 7 av 10