Seat har i stort sett alltid huserat i skuggan av koncernsyskonen Audi, Volkswagen och framför allt Skoda. Mycket handlar givetvis om själva märket på grillen men, handen på hjärtat, formmässigt har det funnits en del brister. Ta bara modeller som Arosa eller Altea… Knappast något man går i gång på om man menar allvar med sitt intresse för bildesign.

Seat Ateca

På senare tid har det emellertid hänt en hel del och tillverkaren har gjort upp med sitt förflutna och ryckt upp sig ordentligt. Leon (framför allt favoriten Cupra) och Ibiza har numera moderna snitt och trotjänaren Alhambra är en av de snyggaste familjelastarna just nu. Och så nu, Ateca – en ny stjärna i kompakt suv-klassen som vänder upp och ner på allting…

Vi känner igen mycket från koncern-syskonen

Och visst är den snygg. De igenkännande dragen från framförallt Leon syns direkt och gör sig än bättre i suv-form. Seat andra modeller, Ateca bygger på MQB-plattformen, det vill säga samma grund som flera av koncernens andra modeller, bland andra VW Tiguan och Skoda Kodiaq (och sätts även ihop i samma fabrik som Kodiaq, i Tjeckien).

Läs även: BMW 440i cabriolet: Kvalitet och känsla som imponerar

Vi provkörde just Kodiaq för några veckor sedan och likheterna är slående, framför allt interiört. Knappar och reglage och andra detaljer är i stort sett identiska och flera av dem hittar vi även i modeller från både Volkswagen och Audi. Upp till just Audis klass när det gäller materialval och ”känsla” når Seat emellertid inte upp till och när vi kommer till MMI, förarhjälpmedel och annan teknik är skillnaden än mer påtaglig.

Seat Ateca

Jämfört med Skoda Kodiaq känns Ateca sportigare och mer uppkäftig. Något som går igen även under körning. Den mer kompakta konstruktionen ger bilen en stabilare och mer lätthanterlig känsla, framför allt i snäva kurvor där den uppträder i närmaste som en vanlig personbil. Riktigt bra! Ljudnivån är låg, men inte lika imponerande som i Kodiaq.

Läs även: Tesla Model S P100D - en elbil som slår alla rekord! 

Komforten är hög för samtliga åkande, i detta fallet fyra vuxna. Att den, som flertalet andra modeller på marknaden, kallas femsitsig är ett önsketänkande, i alla fall om det är fullvuxna människor som åsyftas. Det smidiga formatet har givetvis ett pris, och även om bagageutrymmet är rymligare än flera av konkurrenterna i klassen rymmer den mindre (485 liter) än kusinerna Volkswagen Tiguan (515 liter) och Skoda Kodiaq (720 liter i femsitsig version).

Seat Ateca

Infotainmentsystemet liknar även det lösningen i Skodas sortiment med möjlighet att spegla mobilen eller använda sig av Apple Carplay eller Android Auto (när tjänsten lanseras även i Sverige). Dock saknas en sim-kort-plats för en smidigare uppkoppling. Här är det istället din mobil som får agera som hot-spot om du vill dela ut bilens wifi till övriga passagerare. Men överlag är systemets uppbyggnad smidigt och det är lätt att navigera mellan de olika funktionerna. Instrumenten är fortfarande analoga, till skillnad från i VW och Audi, men med tanke på att Även Skoda snart går över till digitalt lär det implementeras snart även i Seats kommande modeller.

Välutrustad i grundutförande

När vi kommer till säkerhet och förarhjälpmedel finns här i stort sett allt som kan önskas och redan i grundutförandet finns autobroms, adaptiv farthållare och backsensorer. Testbilen var fullutrustad och då även med bland annat Traffic Jam Assist, döda vinkel-varnare och adaptiv farthållare. Samtliga funktioner håller hög klass och reagerar blixtsnabbt.

Läs även: Allt om Tesla Model X

Testbilen är utrustad med koncernens trevliga 2,0 TDI diesel med 190 hk och ett vridmoment på 400 Nm osm passar bilen perfekt, speciellt med dsg-lådan och körprofilsväljaren med vilken du kan man välja mellan sex olika körlägen: Eco, Normal, Sport, Individual, Offroad och Snö. 0-100 km/h avhandlas på imponerande 7,5 sekunder och toppar 212 km/h. Den officiella förbrukningen uppges till 5,2 l/100 km vi hamnade på ett snitt på runt en liter mer, och då körde vi relativt ekonomiskt.

Seat Ateca

Omdöme

Precis son när det gäller Skoda Kopdiaq blir det en stor tumme upp: I katagorierna komfort, design och utrustningsniva hamnar alla dessa i topp, speciellt ked tanke på prislappen. Seat Ateca går att få från attraktiva 209 400 kr (Style, 1.0 TSI) och då ingår som sagt en hel del utrustning.

plus

Underhållande köregenskaper
Komfort och utrustning
För klassen, rymlig

minus

Infotainmentsystemet saknar smidig uppkopplingsfunktion
Analog instrumentering
Enbart pekskärm, saknar exempelvis Audis styrreglage mellan sätena.


Fakta Seat Ateca 2.0 TDI 190 hk 4DRIVE DSG

Pris från: 322 900 kronor                                         
Motor: 2,0 TDI diesel 190 hk, 400 Nm vid 1 750 – 3 250 varv/min
Prestanda: 0–100 km/h, 7,5 sek Toppfart 212 km/h                                     
Förbrukning, blandad körning (enl. tillverkaren): 5,2 l/100 km
Förbrukning, Blandad körning (enl. våra mätningar): 6,1 l/100 km                      
CO2-utsläpp: 134 CO2(g/km vid blandad körning)                          

Betyg 8 av 10