Seat har i stort sett alltid huserat i skuggan av koncernsyskonen Audi, Volkswagen och framför allt Skoda. Mycket handlar givetvis om själva märket på grillen men, handen på hjärtat, formmässigt har det funnits en del brister. Ta bara modeller som Arosa eller Altea… Knappast något man går i gång på om man menar allvar med sitt intresse för bildesign.
 

Ateca FR

På senare tid har det emellertid hänt en hel del och tillverkaren har gjort upp med sitt förflutna och ryckt upp sig ordentligt. Leon (framför allt favoriten Cupra) och Ibiza har numera moderna snitt och trotjänaren Alhambra är en av de snyggaste familjelastarna just nu. Och så Ateca – den nya stjärnan i kompakt suv-klassen som tillsammans med Skoda Karoq vänt upp och ner på allting.

Ateca FR

FR-emblemet borgar för mer attityd

Av de olika utförandena som finns av Ateca är FR den tuffaste rent visuellt och givetvis hittar vi FR-emblemet på ratten och på trösklarna. Sportstolar i Alcantara kommer som standard men läder finns att tillgå för den som så önska det. Aluminium på pedalerna och instegslister, 18-tumsfälgar, led-strålkastare, mörktonade rutor, och ratt och växelknopp i läder är de mest tydliga attiraljerna som skiljer ut modellen från instegsvarianter Style. På motorsidan hittar vi tre alternativ: en diesel på 190 hästkrafter samt två bensinare med 140 respektive 190 kusar. De två starkare motorerna kommer även med fyrhjulsdrift.

Och visst är den snygg. De igenkännande dragen från framför allt Leon syns direkt och gör sig än bättre i suv-form. Seats andra modeller bygger på MQB-plattformen, det vill säga samma grund som flera av koncernens andra modeller, bland andra VW Tiguan och Skoda Kodiaq (och sätts även ihop i samma fabrik som Kodiaq, i Tjeckien).

Ateca FR

Läs även: BMW 440i cabriolet: Kvalitet och känsla som imponerar

Vi har tidigare provkört just Kodiaq och likheterna är slående, framför allt interiört. Knappar och reglage och andra detaljer är i stort sett identiska och flera av dem hittar vi även i modeller från både Volkswagen och Audi. Till just Audis klass när det gäller materialval och ”känsla” når Seat inte upp till och när vi kommer till MMI, förarhjälpmedel och annan teknik är skillnaden än mer påtaglig.

Jämfört med Skoda Kodiaq känns Ateca sportigare och mer uppkäftig – något som går igen även under körning. Den mer kompakta konstruktionen ger bilen en stabilare och mer lätthanterlig känsla, framför då testbilen är extrautrustad med ACC (Adaptiv chassie control) vilket ger bilen grymt kontroll i snäva kurvor och uppträdandet är i närmaste som i en sportig personbil. Ljudnivån är låg, men inte lika imponerande som i Kodiaq.

Läs även: Tesla Model S P100D - en elbil som slår alla rekord! 
 

Komforten är hög för samtliga åkande, i detta fallet fyra vuxna. Att den, som flertalet andra modeller på marknaden, kallas femsitsig är ett önsketänkande, i alla fall om det är fullvuxna människor som åsyftas. Det smidiga formatet har givetvis ett pris, och även om bagageutrymmet är rymligare än flera av konkurrenterna i klassen rymmer den mindre (485 liter) än kusinerna Volkswagen Tiguan (515 liter) och Skoda Kodiaq (720 liter i femsitsig version).

Ateca FR

Infotainmentsystemet liknar även det lösningen i Skodas sortiment med möjlighet att spegla mobilen eller använda sig av Apple Carplay eller Android Auto (när tjänsten lanseras även i Sverige). Dock saknas en sim-kort-plats för en smidigare uppkoppling. Här är det istället din mobil som får agera som hot-spot om du vill dela ut bilens wifi till övriga passagerare. Men överlag är systemets uppbyggnad smidigt och det är lätt att navigera mellan de olika funktionerna. Instrumenten är fortfarande analoga, till skillnad från i VW och Audi, men ett digitalt alternativ implementeras snart även i Seats modeller.

Ateca FR

Välutrustad i grundutförande

När vi kommer till säkerhet och förarhjälpmedel finns här i stort sett allt som kan önskas och redan i grundutförandet finns autobroms, adaptiv farthållare och backsensorer. Testbilen var fullutrustad och då även med bland annat Traffic Jam Assist, döda vinkel-varnare och adaptiv farthållare. Samtliga funktioner håller hög klass och reagerar blixtsnabbt.

Läs även: Allt om Tesla Model X

När vi kommer till säkerhet och förarhjälpmedel finns här i stort sett allt som kan önskas och redan i grundutförandet finns autobroms, adaptiv farthållare och backsensorer. Testbilen var fullutrustad och då även med bland annat Traffic Jam Assist, döda vinkel-varnare och adaptiv farthållare. Samtliga funktioner håller hög klass och reagerar blixtsnabbt.

Ateca FR

Testbilen är utrustad med koncernens trevliga tvåliters bensinare med 190 pigga hästkrafter som tillsammans med den 7-stegade dubbelkopplingslådan är en ljuvlig kombination. Växlingarna sker i stort sett sömlöst men vid olika varvtal beroende på viket körläge du väljer (Normal, Eco, Sport, Individual, Offroad eller Snö) med hjälp av vredet placerat mellan framsätena. Prestandan är det heller inget fel på, 0-100 km/h går på 7,5 sekunder och toppfarten ligger på 212 km/h.

Omdöme

Precis som när det gäller Skoda Kodiaq blir det en stor tumme upp: I kategorierna komfort, design och utrustningsnivå hamnar alla dessa i topp, speciellt ked tanke på prislappen. Seat Ateca går att få från attraktiva 214 900 kr (Style, 1.0 TSI) och då ingår som sagt en hel del utrustning. FR är en aning dyrare och börjar från 269 900 kronor, då med framhjulsdrift, manuell låda och den något svagare 1,4 liters bensinmotorn med 150 hästkrafter. Testbilen landar på totalt 369 000 kronor.

plus

Underhållande köregenskaper
Komfort och utrustning
För klassen, rymlig

minus

Infotainmentsystemet saknar smidig uppkopplingsfunktion (på gång inom kort)
Analog instrumentering (en digital variant är även det på gång)
Enbart pekskärm, saknar exempelvis Audis styrreglage mellan sätena.


Fakta SEAT Ateca FR 2.0 TSI 190 hk 4Drive

Pris från: 309 900 kronor
Motor: 2,0 bensin, 190 hk, 320 Nm
Prestanda: 0–100 km/h, 7,5 sek Toppfart 212 km/h
Förbrukning, blandad körning (enl. tillverkaren): 6,9 l/100 km
Förbrukning, Blandad körning (enl. våra mätningar): 7,5 l/100 km
CO2-utsläpp: 158 CO2(g/km vid blandad körning)                     

Betyg 8 av 10