Vi har väntat länge på att Tesla Model 3, den "billiga" Tesla-bilen, skulle dyka upp. M3 har testat bilen under ett par dagar i samband med att de allra första bilarna anlänt till Sverige. De första intrycken är mestadels positiva.

Testbilen vi får in är den fyrhjulsdrivna modellen med i Performance-utförande. Dubbla elmotorer som skjutsar iväg bilen från 0-100 km/h på 3,5 sekunder. När bilen körs i "Chill"-läge beter den sig hyfsat städat men när "Sport"-läget aktiveras gäller det att vara beredd.

När vi trycker till på gasen trycks vi direkt bak i stolen och kraften tycks inte ta slut. Accelerationen är brutal – och väldigt direkt. Faktum är att efter första turen kändes det som att ha varit på nöjesfält, med viss yrsel som resultat.

Test Tesla Model 3

En stor nyhet med Model 3 är den nya skärmen. Den är, till skillnad från Model S och Model X, liggande. Och den är betydligt snabbare än tidigare, vilket uppskattas. Samtidigt slås vi av hur ren inredningen är i övrigt. Här finns inga mätare och knappt några knappar alls i hela kupén. Ratten har två diskreta rullhjulsreglage, en för vardera tumme, men det är allt.

Nytänk som kräver att du tänker om

Det tar lite tid att vänja sig vid att hitta alla funktioner, och det krävs definitivt mer än ett par dagar innan det känns helt naturligt. Framför allt är det märkligt att behöva flytta blicken i sidled för att hålla koll på hastighetsmätaren, här saknas en head up-display. Dessutom är det inte helt enkelt att sköta basala funktioner som att lägga på telefonsamtalet, sköta vindrutetorkaren eller ställa in farthållaren som du vill ha den.

Test Tesla Model 3
Foto: Mikael LindkvistDen nya skärmen är riktigt trevlig att använda.

Bilen är givetvis en klass mindre än Model S, och bagageutrymmet bak är ganska smalt. Men du sitter bekvämt både i fram- och baksätet och inredningen håller hög kvalitet. Inte tysk premiumklass men inte heller plastigt eller billigt på något sätt. Den långa träpanelen fram i bilen hamnar i centrum designmässigt och glastaket är en riktigt trevlig detalj.


Mobiltelefonen som bilnyckel

En annan nyhet med den här bilen är att den enda nyckeln du får med är i form av ett kreditkort. Du behöver dock bara din mobiltelefon för att låsa upp bilen och köra. I Tesla-appen kan du även starta kupévärmaren, hålla koll på laddningen och mycket annat, samt använda Summon-funktionen där du kan backa ut bilen från den där tajta parkeringsplatsen utan att du behöver sitta i den. Vi lyckades med det här ett par gånger, men det var inte problemfritt. Betydligt fler gånger tappade bilen kontakten med mobilen, trots att vi stod bara någon meter ifrån. Funktionen är märkt "beta", och i dagsläget känns den helt enkelt inte mogen.

Test Tesla Model 3
Foto: Mikael LindkvistTesla-appen är enkel och innehåller massor av funktioner. Och du använder mobilen som nyckel.

Att testa en sådan här pass avancerad och speciell bil kräver en del tid, därför kommer vi att låna in bilen under en vecka lite längre fram när möjlighet finns för att göra ett mer ingående test. Första intrycket är dock mestadels positivt, vi gillar det nya snabbare gränssnittet, körkänslan är underbar och räckvidden är i alla fall i teorin imponerande. Men här finns mycket mer att utforska och testa mer ingående.

Specifikationer Tesla Model 3

Tillverkare: Tesla
Pris: Från 650 200 kr (Long Range Dual Motor All-Wheel Drive, ej Performance)
Räckvidd: 499 km