Vi fick möjlighet att lära känna Tesla Model 3 redan i februari i år, men då endast under ett par dagar. Nu har vi dock hunnit bekanta oss betydligt bättre med den mindre och billigaste modellen från Tesla, en bil som på pappret tar oss 560 kilometer på en laddning och där prislappen startar på "bara" 644 600 kronor (Long Range).

Chilla är lugnare

Bilen vi testade i februari var i Model 3 i Performance-utförande, och den gjorde 0-100 km/h på hisnande 3,5 sekunder. I Long Range-utförande, som vi testar den här gången, har vi inte riktigt samma prestanda under huven, men 4,6 sekunder för att ta oss till 100 km/h från stillastående är ändå sjukt imponerande.

Här finns två körlägen att välja mellan, "Chill" och "Standard". I det senare läget kommer kraften omedelbart när vi trycker på gasen och vi slungas iväg med otrolig kraft. I "Chill"-läget beter sig bilen mer städat, som en vanlig bränsledriven bil där motorn inte ger 100 procent med en gång. I längden föredrar vi det här körläget, och vi kan även välja mellan tre olika inställningar för styrningen.

Test Tesla Model 3

Fyrhjulsdriften är riktigt bra och hur aktivt vi än kör är det väldigt svårt att få bilen att släppa greppet om vägbanan. Körglädjen är stor, men samtidigt går bilen en aning stötigt och redan vid 70-80 km/h läcker vindbrus in och stör ljudupplevelsen från den fantastiska ljudanläggningen. Tesla kommer med eget Spotifykonto som använder det integrerade sim-kortet och det låter riktigt bra när vi spelar musik i bilen, över hela registret.

Utseendemässigt påminner bilen ganska mycket om den större Model S när det gäller de utvändiga formerna, och Model 3 väcker inte speciellt mycket uppmärksamhet. Vi minns första gången vi testade Model S och de blickar den bilen drog till sig då – så heta är inte Tesla idag.

Test Tesla Model 3
Invändigt är designen extremt ren och minimalistisk.

Extremt ren invändigt

Invändigt är Model 3 extremt rent designad, du kontrollerar helt enkelt allt från den stora liggande skärmen samt två diskret designade knappar på ratten. Vi är kluvna till den minimalistiska designen. Skärmen är skarp och reagerar blixtsnabbt på våra knapptryckningar och svepningar. Och på ett sätt skapar designen i kupén ett lugn med en rejäl kontrast mot alla andra bilar som är helt nedlusade med knappar och reglage överallt. Men det blir nästan alltid krångligare att göra saker. Det krävs ofta två eller tre klick på skärmen, där vi i en annan bil skulle kunna trycka på en snabbknapp direkt.

Bilen har inte något mätarkluster bakom ratten, utan även hastighetsmätaren visas på den stora skärmen i mitten. Här saknar vi verkligen en Head up display i rutan. Men det är inte det enda Tesla Model 3 saknar i utrustningsväg jämfört med konkurrerande modeller. Tillvalslistan är ytterst sparsam när vi bygger en Model 3 på Teslas sajt. Visst finns här bra säkerhetsfunktioner, och en riktigt bra autopilotfunktion (tillval). Men du kan glömma elbaklucka, massagestolar, döda vinkeln-varnare i sidospeglarna, night vision, dragkrok, 360-graderskamera och så vidare. Vi gillar det tintade panoramaglastaket och den ljusa skinnklädseln i testbilen även om stolarna känns en aning billiga för prisklassen. Här saknar vi också förlängningsbart lårstöd och om du vill köra aktivt hade lite djupare skålning varit på sin plats.

Test Tesla Model 3
Baksätet har ganska låg takhöjd, vilket kan ställa till problem.

Bilens bagageutrymme sväljer en hel del på djupet, men här är ganska smalt. Under golvet finns en lucka där vi kan förvara laddkablar och dylikt på ett smidigt sätt. En rejäl begränsning med bilen är höjden i baksätet. När undertecknad som mäter 1,77 i längd testade att sitta bak finns inte mer än max 2 centimeter till godo innan huvudet tar i taket.

Skärmen dog

Under testet fick vi också uppleva nackdelen med att ha all kontroll i bilen kopplad till en touchskärm. Helt plötsligt var skärmen en dag bara helt svart, och även om vi kunde köra bilen gick det inte att få upp någon information. Det säger sig självt; utan hastighetsmätare, batterimätare, fungerande sensorer eller någonting blir bilen okörbar i praktiken. Vi kunde inte ens ändra temperaturen i kupén eller öppna handskfacket.

Efter att vi lärt oss den hårda vägen hur man startar om skärmen och mjukvaran i bilen genom att hålla ned de två rattknapparna tillsammans några sekunder vaknade bilen igen, men det här felet återkom flera gånger under testet, ibland mitt under färd. Givetvis vill vi inte döma bilmodellen överlag på grund av fel i testbilen, men det visar väldigt tydligt hur sårbart systemet är med den här typen av bil. En strulande skärm (eller bugg i mjuklvaran?) gör bilen helt oanvändbar.

Nytänk till högt pris

Det finns mycket bra att säga om Model 3, som att vi uppskattar möjligheten att använda mobilen som bilnyckel, den tydliga appen och dess funktioner och framför allt prestandan i elmotorerna. Nu blev inte bilen så billig som många Teslaspekulanter hade hoppats och för de här pengarna får du mycket bil hos konkurrenterna som också erbjuder elbilar med lång räckvidd. 

Test Tesla Model 3

På pappret ska Model 3 klara 560 kilometer på en laddning i Long Range-versionen som vi testade, men uppskattad räckvid utifrån normal körning ligger snarare omkring 400 kilometer i bästa fall. Och då snackar vi varmt vårväder och sommardäck, så det här är inte en bil för alla beroende på avstånd och laddmöjligheter på väg till resmålet. Laddnätet byggs dock ständigt ut och det är väligt smidigt både i bilen och i appen att hålla koll på närmaste Supercharge-laddare.

Test Tesla Model 3

Omdöme

Tesla Model 3 är otroligt rolig att köra, men konceptet med alla reglage på skärmen blir ibland frustrerande och kvalitetetskänslan invändigt håller inte högsta klass. Vi gillar vissa funktioner riktigt skarpt, samtidigt som andra (framför allt HUD och döda vinkeln-varnare) saknas.

Fakta Tesla Model 3 Long Range

Tillverkare: Tesla
Pris: Från 644 600 kr
Räckvidd: 560 km (WLTP)
Prestanda: 0-100 km/h på 4,6 sek
Toppfart: 233 km/h
Drivning: 4-hjulsdrift

plus

Motorn
Konceptet med uppgraderingsbara funktioner
Autopiloten
Skärmen

minus

Ingen HUD
Vissa funktioner omständiga att nå
Baksätet rymmer inte långa personer

Betyg 7 av 10