Audi Summit 2017

Audi Summit är en ny företeelse och M3 fick möjligheten att vara på plats i Barcelona första gången någonsin tillställningen ägde rum. Väl på plats får vi uppleva något som närmast kan beskriva som ett väckelsemöte. Förutom en makalös ljud- och ljusshow där både historia och framtid effektfullt illustreras tillsammans med tillverkarens alla bilmodeller som med tysk precision for över scengolvet byggs förväntningarna upp inför premiärvisningen av kvällens stora stjärna – nya Audi A8.

Audi Summit 2017

Flaggskeppsmodellen är en viktig modell på många sätt. Den kommer givetvis aldrig bli en volymsäljare, men visar på mycket av vad Audi har i rockärmen när det kommer till lyx, precisionsbyggande och inte minst teknik.

Sticker ut 

Den lyxiga sedanen mäter 5,17 meter i längd och kommer även i den något utdragna versionen A8 L med de ytterligare adderade 13 centimetrarna över hjulbasen. Rent utseendemässigt sticker den än mer fetare Single Frame-grillen ut, samt bakljusrampen som löper längs med hela akterdelen (ja, det surrades en hel del om likheten med Saab 9-5 bland besökarna). Men det är givetvis bestyckningen i form av ny teknik, även om vi sett en del av den tidigare från BMW och Mercedes, som tillhör höjdpunkterna – och det är en hel del!

Audi Summit 2017

Fysiska knappar och reglage får allt mindre plats, och i nya A8 har flera av dem ersatts. De flesta funktioner styrs istället via två feta skärmar som med force feedback konfirmerar användarens alla val. Menysystemet är nytt och går att anpassa genom att flytta runt ikonerna, liknande som på en surfplatta, Det hela är snyggt och första intrycket är att det är riktigt reaktionssnabbt och användarvänligt. Även Audis Virtual Cockpit, den digitala och adaptiva skärmen bakom ratten, har uppgraderats och har nu en retinaskärm.

Audi Summit 2017
En mässa enbart med Audi-modeller. Galet påkostad!

Avancerad självkörning

Audi A8 är som första serieproducerade bil självkörande i hastigheter upp till 60 km/h – under vissa begränsade förutsättningar. Bilen når nivå tre (av fem möjliga) på de självkörande bilarnas skala, vilket innebär att föraren kan låta bilen köra helt själv i exempelvis köer. Audi AI Traffic Jam Pilot tar med hjälp av radarsensorer, en kamera i fronten, ultraljudssensorer samt en laserscanner hand om körningen i långsam trafik på trafikleder eller motorvägar där vägbanorna skiljs åt av fysiska räcken eller vajrar – och där väglinjerna är tydligt markerade (glöm svenska vintervägar).

Systemet meddelar föraren när omständigheterna är de rätta och funktionen kan därefter aktiveras med AI-knappen på mittkonsolen. Pilot-funktionen kan starta, accelerera, styra och bromsa och föraren kan ägna sig åt något helt annat. När systemet tillåts introduceras på de olika marknaderna beror på hur lagstiftning och så vidare ser ut i varje enskilt land.

Med Audi AI Parkpilot och Audi AI Garagepilot kan nya A8 även själv styra in och ut ur en parkeringsplats eller ett garage utan att föraren behöver sitta i bilen. Funktionen kan startas i användarens telefon med den nya My Audi-appen och hela förloppet kan övervakas med hjälp av bilens 360-graders kameror.

Audi Summit 2017
HD Matrix led-ljus

Bilens framlysen är nu ännu effektivare i och med HD Matrix Led som maskar av ännu mer och snabbare än tidigare. På plats får vi en demonstration om systemets kraft och det är minst sagt imponerande när de små och ljusstarka ljudkällorna ”dansa” på området framför bilen och effektiviteten är obestridd. Det ska bli riktigt intressant att testa funktionen senare i år på de svenska vägarna.

En värdig efterträdare

Ett fett ljudsystem, trådlös laddning, ett smartare MMI, fotmassage… listan på nyheter kan som sagt göras lång, men sammantaget känns nya A8 som en värdig efterträdare och inte minst en utmanare till både BMW:s 7-serie och Mercedes S-klass. Nya A8 börjar säljas i Sverige i september och priset för den enklaste versionen börjar från 870 000 kronor. Inom kort får vi möjligheten att även provköra bilen och mer grundligt gå igenom köregenskaper, komfort samt i praktiken alla nya tekniska funktioner.