När Pikmin-serien nu debuterar till Nintendos bärbara konsolfamilj är det svårt att känna igen sig. Inte för det att världen och de alltid lika sockersöta Pikmin-karaktärerna ser särskilt annorlunda ut, utan snarare för att spelet som sådant har tagit en annan väg än vad vi är vana vid med serien. De tre stationära Pikmin-delarna blandar som bekant strategipussel med en stor dos upptäckarglädje – Hey! Pikmin är istället ett plattformsspel som har mer gemensamt med Kirby-serien. 

Pikmin

Upplägget kräver inte särskilt mycket tankeverksamhet alls. Du kraschlandar på en främmande planet i rollen som Olimar, och för att laga ditt trasiga rymdskepp tvingas du samla in diverse skrotdelar. Detta gör du i ett tvådimensionellt perspektiv, och givetvis då genom att ta hjälp av Pikmins. Dessa minivarelser gömmer sig på utvalda delar av varje bana och kommer i diverse olika skepnader: blåa Pikmins tål vatten, gula tål el, och så vidare. För att ta sig framåt gäller det att slänga iväg Pikmins åt olika håll, för att exempelvis komma åt delar till en bro eller besegra elaka spindlar. Olimar är nämligen oförmögen att både hoppa och slåss, så det gäller att utnyttja sina vänner så gott det går.


Traditionellt upplägg

I övrigt har Hey! Pikmin en rätt traditionell struktur i den meningen att du får besöka ett antal världar innehållande ett gäng nivåer, där en boss väntar på slutet. Beroende på hur många specialföremål du lyckas samla på varje nivå får du också tillgång till bonusbanor. Allt eftersom du avancerar samlar du på dig fler och fler Pikmins, som du placerar ut i en särskild park där de letar efter skatter undertiden du fortsätter spela.

Allt det här är ungefär sådär lagom Nintendo-mysigt som vi är vana vid. Problemet är bara att Hey! Pikmin känns designmässigt oinspirerat. Titeln är uppenbarligen framtagen för en lite yngre målgrupp, men det hade inte skadat med några spelmässiga utmaningar eller en smartare problemlösning. Som det är nu skuttar vi oss igenom samtliga banor utan större bekymmer och har i slutändan svårt att minnas något särskilt eftersom bandesignen överlag knappast briljerar.

Pikmin


Vänta hellre på nästa del

Hey! Pikmin är absolut inte någon usel titel. För rätt målgrupp lär det fungera utmärkt att ha ihjäl några timmar under sommaren med, dessutom är det busenkelt att komma in i med sin otroligt simpla touchbaserade styrning. Men helhetsintrycket är ändå att Hey! Pikmin tagits fram för att lanseras mitt under sommarens speltorka, möjligen för att säljas tillsammans med nylanserade New Nintendo 2ds. Det märks att det här är utvecklat av samma studio som tidigare gav oss New Yoshi Island. Precis som den titeln baseras Hey! Pikmin på en betydligt bättre förlaga som du hellre bör spela.


Fakta Hey! Pikmin

Genre: Plattformspussel
Format: Nintendo 3ds/2ds
Lansering: 28 augusti
Pris: 400 kronor

plus

Charmig grafik.
Lätt att komma in i.
Nybörjarvänligt.

minus

Tråkiga banor.
Lite väl enkelt.
Inte särskilt varierat.

Betyg 5 av 10